Helsinki–Turku-välin hankkeet jäävät kaikki alle kannattavuuden rajan – ehdotus toteuttamisesta vaiheittain, Espoon kaupunkirata kärjessä

Helsinki -Turku-junayhteyksien parantamisessa on mietitty useita vaihtoehtoja. Väylä

Paavo Rantalainen

Helsingin ja Turun välisen junaliikenteen kehittämisessä ehdotetaan tuoreessa selvityksessä, että hankkeissa edetään vaiheittain ennen kuin kokonaan uutta rataa Espoo–Salo ryhdytään rakentamaan.

Väylävirasto on julkaissut hankearvioinnin, jossa eri vaihtoehtoja punnitaan ja lasketaan taloudellista kannattavuutta.

Arvioinnissa suositellaan, että ensin toteutetaan Espoon kaupunkirata Leppävaaran ja Kauklahden välillä. Hankkeesta on jo pitkälle sovittu ja rahoituksesta päätetty.

Toinen kärkipään hanke liittyy Turun kaupungin alueella tehtäviin ratatöihin, jotka parantavat koko Helsinki–Turku-osuuden junaliikenteen luotettavuutta.

Kolmantena Väyläviraston suosituksessa nousee nykyisen Rantaradan parantaminen ja erityisesti kaksoisraiteen rakentaminen Salon seudulla.

Rantaradan parantaminen muilla osuuksilla käsittäisi pieniä oikaisuja ja radan parannustöitä.

”Kevyehkö” Rantaradan kehittäminen maksaisi runsaat 90 miljoonaa euroa. Matka-aika Helsinki-Turku nopeutuisi 5–7 minuuttia.

Väyläviraston arvioinnissa on hankkeille laskettu yhteiskuntataloudellista kannattavuusrajaa, jona pidetään lukua 1.

Rantaradan parantamiselle ja Salon seudun ratatöille saadaan kannattavuusluvuksi eli hyöty-kustannussuhteeksi 0,7.

Arvioinnissa on laskettu lisäksi, mikä olisi hyöty-kustannussuhde, jos koko nykyinen Rantarata rakennettaisiin kaksiraiteiseksi Kirkkonummi–Turku-välillä.

Hanke maksaisi yli kaksi miljardia euroa ja suhdeluku olisi vain 0,04.

Uuden nopean junayhteyden rakentaminen Helsingistä Turkuun eli oikorata Espoo–Salo ja Turku–Salo-osuuden rakentaminen kaksiraiteiseksi tuo Väyläviraston laskelmissa hyöty-kustannussuhteeksi 0,44.

Tuoreessa hankearvioinnissa kuitenkin muistutetaan, että Salo–Turku-osuudella tehtävät rataparannukset hyödyttävät myös mahdollista Espoo–Salo-oikoratahanketta.

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut