Kivenlahden metron valmistuminen myllää jälleen bussilinjat – "Suorat linjat Kamppiin ovat kuuma peruna”

Liityntäliikenne: Linjojen päätepysäkin ovat mietinnässä, suoria bussilinjoja suunnitellaan uudelleen.

Sivi Achren nousi Minjan ja Vivian kanssa Saunalahdesta Kauklahteen menevään bussiin torstaina. Achren toivoo nopeampia bussiyhteyksiä ja suoria linjoja Helsinkiin. Katja Riihola
Katja Riihola

Katja Riihola

Mille metroasemalle asuinalueesi bussit huristavat jatkossa? Entä miltä alueilta pääsee suoralla bussiyhteydellä Helsinkiin sitten, kun metro alkaa vuonna 2023 kulkea Kivenlahteen?

Metronjatkeen valmistuminen myllää eteläisen Espoon bussilinjaston. Uusi linjastoluonnos on parhaillaan Helsingin seudun liikenteen (HSL) joukkoliikennesuunnittelijoiden mietintämyssyssä.

– Nyt raapustamme linjoja paperille, ja keräämme asukkailta mielipiteitä, kertoo HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Tero Mertanen.

Suunnittelun haastetta lisää se, että linjoihin käytettävissä oleva rahamäärä pienenee nykyisestä.

– Tavoitteena on säästää bussiliikenteestä metron jatkeen myötä lisääntyvät operointikustannukset eli vähintään noin 2,5 miljoonaa euroa vuodessa, Mertanen kertoo.

Uudella linjastolla tavoitellaan nykyistä nopeampia liityntäyhteyksiä.

Suorat linjat Kamppiin ovat kuuma peruna.

– Metronjatke ja uudet asemat lähellä asutusta antavat tähän paljon mahdollisuuksia, Mertanen sanoo.

HSL:n liikkumistutkimuksen mukaan asukkaat pitävät nykyisiä matka-aikoja hitaina ja Helsinkiin matkustamista kankeana.

Jatkossa pääosa liityntälinjoista vie Matinkylän ja Tapiolan ohella Espoonlahteen. Kauppakeskus Lippulaivaan tulevan metroaseman kylkeen rakennetaan bussiterminaali. Lisäksi Kivenlahti saa katuterminaalin.

Pohdinnassa ovat liityntälinjojen reitit ja pääteasemat. Metron liikennöinti Kivenlahteen asti vaikuttaa myös Kirkkonummen liityntälinjoihin.

– Suunnittelun kannalta haastavimmat alueet löytyvät Länsiväylän pohjoispuolelta, Mertanen kertoo.

Liikkumiskyselyssä selvisi, että osa Latokasken ja Nöykkiön asukkaista haluaisi jatkossakin liityntäbussilla Matinkylään, koska pitää ”eteenpäin menemisen tunnetta” tärkeänä.

– Osa haluaisi Espoonlahteen, osa Matinkylään, osa Tapiolaan ja osa Kamppiin. Tämä on haastavaa suunnittelun kannalta. Vaihtoehtoja on rutkasti, mutta resursseja ei kaikkeen riitä. Täytyy löytää kompromissi, Mertanen sanoo.

Muutoksia kaavaillaan myös Kamppiin meneviin suoriin bussilinjoihin. Tällä hetkellä pääosa suorista linjoista liikennöi tulevan metron vaikutusalueelta eli Suur-Espoonlahdesta.

– Suorat linjat Kamppiin ovat kuuma peruna, tietää Mertanen.

– Kun metrojatke tulee, voisivatko suorat linjat kulkea Länsiväylän pohjoispuolella?

Suorat linjat perustettiin aikanaan leikkaamaan metron kuormitusta.

Metrojatkeen käynnistyessä puolet metrovuoroista on tarkoitus ajaa Kivenlahteen ja puolet Tapiolaan.

Tällä hetkellä puolet ajetaan Tapiolaan ja puolet Matinkylään.

– Metron kapasiteetti ei muutu. Tämä tarkoittaa, että meillä tulee jatkossakin olemaan metron kuormitusta leikkaavia bussilinjoja.

Metron kuormitusta helpottaisi suorien yhteyksien tarjoaminen tiheästi asutuilta alueilta. Tämän vuoksi mietinnässä ovat esimerkiksi Saunalahti ja Olari. Pohdinnassa on myös Helsingin Meilahdesta tai Pasilasta tulevan bussiyhteyden jatkaminen Suur-Espoonlahden alueelle.

Uutta linjastosuunnitelmaa mietitään myös Espoon sisäisten yhteyksien kannalta. Tällä hetkellä yhteydet esimerkiksi Espoonlahden ja Kauklahden välillä koetaan huonoiksi. Myös kasvavien Bassenkylän, Harmaalaakson ja Saunalahden Kummelivuorentien bussiyhteydet ovat mietinnässä, Mertanen kertoo.

Uusi bussilinjasto

Suunnitelma valmistuu alkuvuodesta

Eteläisen Espoon bussilinjat muuttuvat, kun metroliikenne jatkuu Matinkylästä Kivenlahteen vuonna 2023.

HSL toivoo asukkailta vilkasta keskustelua uusista bussilinjoista. HSL avaa suunnittelun etenemistä blogissa, joka löytyy osoitteesta hslmetrokivenlahteen.blogspot.com.

Näihin muutoksiin liittyvän linjastoluonnoksen on määrä valmistua marraskuussa. Asukkaat pääsevät myös tuossa vaiheessa palautteenantoon.

Suunnitelman pitäisi valmistua alkuvuodesta 2021, ja bussien on määrä aloittaa uusilla reiteillään vuonna 2023, kun metron liikennöinti Kivenlahteen käynnistyy.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut