Läpiajoliikenteestä syntyi kiista kaupunginosien välille Espoossa: Henttaalla vaaditaan Maakirjantien avaamista, Suurpellossa ajatusta vastustetaan

Lillhemtintie on suunniteltu kokoojakaduksi, joka kerää liikennettä isolta alueelta. Rakennustyömaa hidastaa liikennettä ajoittain Opinmäen koulukeskuksen (kuvassa oikealla) kohdalla. Minna Airamaa
Minna Airamaa

Minna Airamaa

Kumpi on tärkeämpää: suurpeltolaisten yhtenäinen virkistysalue vai henttaalaisten sujuva ajoyhteys? Tätä pohditaan maanantaina, kun Espoon kaupunginhallituksen on määrä käsitellä valtuustoaloitetta Henttaan liikenneyhteyksistä.

Taustalla on valtuuston vuonna 2016 yksimielisesti hyväksymä Suurpelto III -asemakaava. Sen ja muiden alueen kaavojen liikenneratkaisut perustuvat siihen, että kokoojakatuna toimii Lillhemtintie, jota pitkin liikenne ohjataan kohti Suurpellon keskustaa ja Kehä II:ta.

Myös Henttaalta tuleva liikenne kulkee nyt suunnitelmien mukaisesti Lillhemtintietä pitkin. Aiempi tieyhteys Maakirjantien kautta suljettiin loppuvuodesta 2019.

Uusi kulkuyhteys on kuitenkin herättänyt vastustusta Henttaalla. Yli 660 asukasta vaatii adressilla Maakirjantien ajoyhteyden avaamista. Tätä perustellaan muun muassa liikenteen sujuvuudella.

Henttaalla toimivan Lillhemtin omakotiyhdistyksen puheenjohtaja Kirsi-Marja Hanhirova katsoo, että Suurpellon liikennesuunnitelma ei toimi edes nyt saati tulevaisuudessa, kun alueen pohjoisosa on rakennettu ja siellä on tuhansia uusia asukkaita.

– Lillhemtintie on ajoittain ruuhkainen jo nyt ja näemme, että ruuhkat eivät tulevaisuudessa helpota. Ykkösasia on kuitenkin Opinmäen koululaisten turvallisuus, kun kaikki liikenne ohjataan lyhyelle kadunpätkälle koulun ohi, Hanhirova sanoo.

Henttaalaisten kannalle on asettunut 43 valtuutettua, jotka vaativat Henrik Vuornoksen (kok.) johdolla Maakirjantien avaamista tai yhteyden parantamista muulla tavoin.

Alkuviikosta Lillhemtintielle hälytettiin myös poliisi, kun liikenne seisoi aamusta tiellä poikkeuksellisen pitkään.

Komisario Ilkka Kantola Länsi-Uudenmaan poliisista vahvistaa, että paikalla on asukkaan pyynnöstä käynyt partio. Kantola kertoo ehdottaneensa Espoon kaupungille Maakirjantien avaamista liikenteelle väliaikaisesti, kunnes Lillhemtintien varren rakennustyömaat ovat ohi.

Kaupunki ei kuitenkaan torstaina ollut avaamassa tietä.

– Maakirjantie suljettiin voimassa olevan asemakaavan mukaisesti. Kun asiasta keskustelimme, tulimme yksimielisesti siihen tulokseen, että sitä ei avata edes väliaikaisesti, toteaa liikenteenhallintapäällikkö Antti Savolainen.

Henttaalaisten adressissa ja valtuustoaloitteessa vedotaan Opinmäen koulukeskuksen turvallisuuteen. Opinmäessä toimivat Espoon kansainvälinen koulu sekä Olarin koulun 1.–3. luokat.

Olarin koulun vanhempainyhdistyksessä ollaan huolissaan ympäristön liikenteestä.

– Erityisesti kansainvälisen koulun runsas saattoliikenne yhdistettynä rakennustyömaiden raskaaseen liikenteeseen ja muuhun liikenteeseen aiheuttaa huolta. Äitinä olen kauhuissani tilanteesta, sanoo vanhempainyhdistyksen puheenjohtaja Jenni Tuomilehto.

Vanhempainyhdistys ei kuitenkaan ole ottanut asiaan yhtenäistä kantaa. Valtuustoaloitteen vuoksi yhdistys lähetti vanhemmille kyselyn aiheesta. Vastausten perusteella huoli liikenteestä on yhteinen, mutta näkemykset ratkaisuista vaihtelevat pitkälti sen mukaan, missä perhe asuu. Olarin koulun 4.–9.-luokkalaiset opiskelevat Olarinniityssä ja kyselyssä tuli esille huoli myös näiden oppilaiden koulumatkan turvallisuudesta ja Maakirjantien turvallisuudesta yleensä, mikäli tie jälleen avattaisiin.

Suurpellossa henttaalaisten vaatimusta Maakirjantien avaamisesta sen sijaan vastustetaan. Suupelto-seura toteaa kannanotossaan, että Maakirjantie on kapea, asutus on rakennettu kiinni katuun eikä liikennettä voi ohjata takaisin sille. Suurpelto III- kaavan myötä alueelle syntyy yhtenäinen puistokokonaisuus, jonka kautta Suurpellosta on suora viheryhteys Keskuspuistoon.

Samoilla linjoilla ovat myös valtuustoaloitteeseen vastauksen antaneet virkamiehet. Virkamiesvastauksessa Maakirjantien avaamiselle ei nähdä perusteita. Vastauksessa huomautetaan myös, että asiasta on tullut runsaasti palautteita, jotka jakautuvat niin, että Henttaalla toivotaan Maakirjantien avaamista ja Suurpellossa nykyisen ratkaisun säilyttämistä.

Suurpellon projektijohtaja Pekka Vikkula toteaa, että aihe on saanut tunteet pintaan.

Vikkula kertoo seuranneensa Opinmäen ympäristön liikennettä tarkkaan ja käyneensä tilannetta läpi työmaista vastaavien henkilöiden kanssa.

– En näe Lillhemtintiellä ruuhkaa. Toki ajoittain, kun työmaalle tulee elementtirekka, voi joutua hidastamaan, Vikkula toteaa.

Vikkula ei katso, että Suurpellon liikennesuunnittelussa olisi tehty virhe.

– Maakirjantie on suunniteltu päättyväksi kaduksi, jolloin miltei koko Suurpellon läpi saadaan viheryhteys ja turvalliset yhteydet molempiin kouluihin. Lillhemtintie on suunniteltu kokoojakaduksi, joka vetää myös tulevaisuudessa rakennettavan Suurpellon pohjoisosan liikennemäärät. Koulukeskus on huomioitu liikennemäärien suunnittelussa, Vikkula toteaa.

Lue myös:

Lukijalta: Suurpellon Maakirjantie pidettävä suljettuna moottoriliikenteeltä

Lukijalta: Maakirjantie avattava uudelleen Suurpellossa

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut