Psykoterapiapalveluyritys Vastaamon tietomurrosta on tullut Kilpailu- ja kuluttajavirastoon tiedusteluja ja pyyntöjä mahdollisista ryhmäkanteista.
Yhteydenottoja on tullut toistaiseksi parikymmentä ja ne ovat liittyneet vahingonkorvauksiin ja ryhmäkanteisiin.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) mukaan Vastaamon asia näyttäytyy tällä haavaa tietosuojan ja yksityisyyden loukkauksena, eikä ryhmäkanteella voi hakea korvausta tällaisessa asiassa.
Vahingonkorvauskysymyksiä voidaan käsitellä vasta, kun tapahtumien kulusta on enemmän tietoa.
Tällä hetkellä ei ole tarpeen olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan tai kuluttaja-asiamieheen, vaan tärkeintä on toimia poliisin ja muiden viranomaisten ohjeiden mukaisesti, KKV tiedottaa.
Viraston mukaan mitään oikeuksien menettämisen riskiä ei ole, jos tässä vaiheessa ei ota yhteyttä KKV:hen.
KKV ei tutki tietomurtoa, vaan se on kokonaan poliisin tutkittavana ja siinä otetaan huomioon myös asianosaisten vahingonkorvausvaatimukset. Pääsääntöisesti nämä korvaukset käsitellään rikosoikeudenkäynnin yhteydessä, jos tutkinta siihen johtaa.
Rekisterinpitäjä voi joutua vahingosta korvausvastuuseen, jos se on menetellyt tietosuojasäännösten vastaisesti. Niiden noudattamista valvoo tietosuojavaltuutettu.
KKV seuraa tilannetta ja katsoo, tarvitseeko kuluttaja-asiamiehen puuttua myöhemmin Vastaamon asiaan.
Lue lisää: Miten toimia jos on Vastaamon tietomurron uhri? Tässä tärkeimmät ohjeet ja neuvot tuen hakemiseksi