Lidlin ruoan verkkomyynti alkaa ensimmäisenä Espoossa – "Testaamme erilaisia malleja"

Ruokaostokset: Sovellus ohjaa terveellisiin valintoihin ja on suunnattu senioreille ja koronan riskiryhmille

Espoossa testataan Lidlin myymälävalikoiman verkkokauppaa. Leena Koivisto
Katja Riihola

Katja Riihola

Lidlin myymälävalikoima on tuotu espoolaisten ulottuville verkkoon. Palveluntarjoaja on helsinkiläinen teknologiayritys Miils, ja ostokset kerää ja toimittaa Postin tytäryhtiö Transval.

Lidlin ruokaa ei ole aiemmin voinut ostaa verkosta, mutta Lidlillä on kokemusta esimerkiksi käyttötavaroiden ja matkojen verkkokaupasta muista maista.

– Testaamme erilaisia malleja ja olemme toki mukana myös Lidlin monissa kansainvälisissä verkkokauppahankkeissa, mutta konkreettisia suunnitelmia ruoan verkkokaupan avaamisesta Suomessa meillä ei toistaiseksi ole. Tämä on yksi testi muiden testien joukossa, joka auttaa meitä ymmärtämään sähköisiä kanavia ja niihin liittyviä vaatimuksia paremmin, kommentoi projektipäällikkö Jussi Hulkko Lidlistä.

Hulkon mukaan pilotin tavoitteena on testata erityisesti ikäihmisille suunnattujen ruokatoimituspalveluiden toimivuutta.

Koronapandemia vaikutti osaltaan siihen, että Miils sai ostosovelluksensa ensimmäisenä tarjolle Espoossa, kertoo operatiivinen johtaja Markus Vajanne Miilsistä.

– Tarkoitus oli tuoda tämä ensin ulkomaille, mutta koronaviruksen aiheuttamaan tilanteen takia näimme, että voimme auttaa vaikeassa tilanteessa Suomessa. Niin ikävä kuin korona onkin, antoi se meille ison mahdollisuuden ja onnistuimme tuomaan tämän ekana Espooseen, Vajanne iloitsee.

– Nyt ymmärrettiin, että ruokaa on mahdollista ostaa kotiin ja että se on helppoa ja kätevää. Heräteostokset jäävät pois ja omaa aikaa säästyy.

Miils on viime vuosina kehittänyt uutta tapaa ohjata kuluttajaa terveellisiin ja ympäristöystävällisiin ratkaisuihin jo ostovaiheessa.

Sen sovellusta on käytetty Helsingin kaupungin kotihoidon ruokakassipalvelussa, jonka myötä yhtiö on kerryttänyt osaamista erityisesti senioreiden syömisestä ja ravintosisällön kehittämisestä.

Lidlinkin tuotteiden verkkomyynnin kohderyhmää ovat Espoon seniorit, riskiryhmät ja koronakaranteenissa olevat ihmiset.

– Me seuraamme ostoskorin sisältöä ja näemme, jos se sisältää liikaa suolaa tai jos vaikkapa proteiinia tai vitamiineja ei tule tarpeeksi, kertoo Vajanne.

Ostosovelluksessa käytetään yhtiön patentointiprosessissa olevaa koneälypohjaista algoritmia, joka seuraa käyttäjän ravinnon saantia ja tarjoaa yksilöllisiä suosituksia.

Tuotteiden ravintosisällöt on ajettu sovellukseen. Tietoa on tulevaisuudessa saatavissa myös ostosten hiilijalanjäljestä.

Vajanne puhuu älykkäästä ostamisesta.

– Ruuan henkilökohtaistaminen on maailmanlaajuinen trendi, jossa näemme ison markkinan.

– Jos palvelua käyttää säännöllisesti, päästään tilanteeseen, jossa maistuva ruoka täyttää vaatimukset vitamiinien, hivenaineiden, energian, oikean suolan määrän ja rasvojen suhteen.

Verkossa tilattavat tuotteet kerätään Mankkaan Lidlistä, kootaan Postin logistiikkakeskukseen Kiloon ja kuljetetaan asiakkaiden koteihin.

– Tavoite on, että termoboxissa toimitettavat tuotteet olisivat asiakkaalla kahdessa kolmessa tunnissa keräyksestä. Tilaukset tarvitsemme edellisenä päivänä, Vajanne kertoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut