Pysäköinti muuttuu maksulliseksi osassa Tapiolaa, Leppävaaraa ja Matinkylää – euron ja kahden euron vyöhykkeet käyttöön alkuvuodesta

Annamari Hyttinen parkkeeraa kulttuurikeskuksen eteen Tapiolassa asioidessaan. – Tämä on kätevä ja maksuton, hän perustelee. Paikat ovat muuttumassa maksullisiksi. Katja Riihola
Katja Riihola

Katja Riihola

Pysäköinti muuttuu maksulliseksi osassa Tapiolaa, Leppävaaraa ja Matinkylää alkuvuodesta.

Tapiolassa maksullisiksi ovat muuttumassa esimerkiksi uimahallin vieressä ja kulttuurikeskuksen edessä olevat pysäköintialueet. Leppävaarassa maksullisia pysäköintipaikkoja tulee esimerkiksi Leppävaarankadulle, Alberganesplanadille ja Säterinkadulle, ja Matinkylässä kauppakeskus Ison Omenan ja Urheilupuiston läheisyyteen.

Pysäköintimaksujen käyttöönotto sisältyy kaupungin pysäköinnin toimenpideohjelmaan vuosille 2020–2022. Kaupunginhallitus hyväksyi ohjelman kesäkuussa.

Pysäköintimaksuilla pyritään lyhentämään pysäköintiaikoja palvelujen lähellä ja helpottamaan parkkipaikkojen saatavuutta. Espoossa käyttöön tulee kaksi maksuvyöhykettä, ja parkkeeraaminen maksaa joko euron tai kaksi euroa tunnilta.

– Maksullisen kadunvarsipysäköinnin tavoitteena on ohjata asukkaat pysäköimään kadunvarsien sijaan taloyhtiöiden pysäköintialueille ja pysäköintilaitoksiin. Jakeluliikenne, vieraat ja asioijat löytävät paikan helpommin kadunvarresta, sanoo liikenteenhallintapäällikkö Antti Savolainen kaupunkitekniikan keskuksesta.

– Osittain tämä liittyy myös ympäristötavoitteiden saavuttamiseen. Maksullisuus on keino ohjata liikkumista ja liikennettä kohti ilmastotavoitteita.

Aika näyttää laajeneeko maksullinen pysäköinti myöhemmin.

Kaupunkitekniikan keskuksessa mietitään parhaillaan pysäköinnin maksamisen ratkaisuja. Vaihtoehtoja ovat esimerkiksi mobiilimaksaminen parkkisovelluksilla, kuten Easyparkilla ja Parkmanilla tai tekstiviestimaksuna. Perinteisiä pysäköintiautomaattejakin voi alueille tulla.

Espoon kaupungin omistamilla maa-alueilla on noin 15 000 parkkipaikkaa. Ne ovat olleet toistaiseksi maksuttomia.

– Ensin otetaan käyttöön ja testataan tätä maksullista pysäköintiä. Aika näyttää laajeneeko maksullinen pysäköinti myöhemmin.

Pysäköinnin toimenpideohjelmassa luonteviksi laajentumiskohteiksi mainitaan muut kaupunkikeskustat ja Otaniemi.

Lisäksi Espoo on lisäämässä kadunvarsipysäköintipaikkoja kahdellatoista tonttikadulla vielä tämän vuoden puolella. Osa näistä kaduista sijaitsee alueellisen pysäköintikieltoalueen sisällä ja osassa niistä on jo kadunvarsipysäköintiä. Kadunvarsipaikat on tarkoitettu lähinnä kiinteistöissä asioivien ja vierailijoiden tarpeisiin. Tämän vuoksi paikoille tulee aikarajoitus.

– Nykyisin kaikkeen uuteen pysäköintiin asetetaan poikkeuksetta aikarajoitus. Eniten käytetty vaihtoehto on rajoittaa pysäköinti maanantaista perjantaihin neljään tuntiin kello 6–18 välillä, muutoin voi pysäköidä vapaasti, kertoo Savolainen.

Kadut on valittu niiden joukosta, joille espoolaiset ovat toivoneet kadunvarsipysäköintiä.

– Seuraamme palautteista jatkuvasti, minne kadunvarsipysäköintiä toivotaan. Ja pyrimme sitä lisäämään lähtökohtaisesti aina, jos pystymme.

Kaupunki sallii pysäköintiä tonttikaduilla silloin, kun ajoradan leveys on vähintään viisi metriä ja pysäköinti on tonttiliittymien sekä näkemien kannalta mahdollista.

Nyt lisää kadunvarsipysäköintiä tulee Jousenpuistonkadulle ja Mimerkinkujalle Tapiolaan, Pohjoiselle Lintuvaarantielle, Puntaritielle ja Matinsyrjään Matinkylään, Lotankadulle ja Heikunantielle Painiittyyn, Kurjenkellontielle Finnooseen, Ylänteenkadulle Leppävaaraan, Kappalaisenkujalle Lippajärvelle, Uudenkylänmäkeen Mankkaalle ja Klariksentielle Suurpeltoon.

Lue myös:

Espoossa esitetään taas pysäköinnin muuttamista maksulliseksi – parkkimaksuja kerättäisiin kolmessa kaupunkikeskuksessa

Lakimuutos sallii vihdoin pysäköintiluvat kotihoidolle – Espoossa ei vielä tulossa, Vantaa näyttää jo vihreää valoa

Kotihoidon pysäköinti

Kotihoidon parkkiongelmiin haetaan ratkaisua

Kotihoidon pysäköinnin kehittäminen sisältyy myös Espoon yleisten alueiden pysäköinnin toimenpideohjelmaan, sillä pysäköintipaikkojen etsintä syö kotihoidon työntekijöiden työaikaa.

Uusi tieliikennelaki mahdollistaa pysäköintilupien myöntämisen kotihoidolle. Esimerkiksi Vantaa päätti jo myöntää kotihoitajille pysäköintilupia.

– Asia on meillä valmistelussa sosiaali- ja terveyspalveluiden kanssa, sanoo liikenteenhallintapäällikkö Antti Savolainen.

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut