Muutakin kuin raiteita – kaupunkirata toisi Espooseen uuden rakentamisen aallon asuntoineen, siltoineen ja pyöräilybaanoineen

Liikenne: Kaupunkirata tarkoittaisi myös uusia siltoja, alikulkuja ja pyörätietä.

Espoon kaupunkirata tuo Leppävaaran ja Kauklahden välille kaksi lisäraidetta sekä paljon muita muutoksia maisemiin. Arkisto/Päivi Tuovinen

Sirkku Aalto

Uusia siltoja, alikulkuja ja kilometritolkulla pyöräilybaanaa. Espoon kaupunkirata on tuomassa Leppävaaran ja Kauklahden väliseen maisemaan paljon muutakin kuin lisää raiteita junille.

Tulevan kaupunkiradan varressa on useita paikkoja, joiden muuttumiseen rata vaikuttaa.

Espoon kaupunkitekniikan johtaja Harri Tanska arvioi, että suurin vaikutus kaupunkiradalla on Keran, Espoon keskuksen ja Kauklahden alueisiin. Esimerkiksi Keran alueesta Espoo toivoo joukkoliikenteeseen tukeutuvaa kaupunkimaista keskusta, johon voisi mahtua noin 14 000 asukasta ja 10 000 työpaikkaa.

Radasta toivotaan vauhtia myös muutoksen kourissa jo olevalle Espoon keskukselle, jonka asukasmäärä on kasvamassa muun muassa Suvelaan, Suviniittyyn ja Virastokeskuksen alueelle suunniteltujen asuntojen myötä. Kauklahteen juna-aseman eteläpuolella sijaitsevalle teollisuusalueelle puolestaan on suunnitteilla keskustamainen joukkoliikenteen solmukohta, jolle tavoitellaan liike-, työ tai palvelutiloja sekä jopa 4 000–5 000 uutta asukasta.

Lisäksi kaupunkiradan varren nykyisistä siltapaikoista osaa on tarkoitus leventää ja osa rakentaa kokonaan uusiksi. Tulossa on myös kokonaan uusia siltapaikkoja.

Kaupunkitekniikan johtaja Tanska kertoo, että Keraan on suunnitteilla kevyelle liikenteelle tarkoitetut Amppelipolun alikulku ja Keransillan ylikulku.

– Uusi kevyen liikenteen Ymmerstan alikulku on tulossa Koivuhovintien kohdalle. Lisäksi Bensulsin kohdille rakennetaan uusi kevyen liikenteen ylikulku Biströminsilta, Tanska luettelee.

Uusia siltapaikkoja ovat myös Säterinpuistontie, Lansantunneli, Kutojantie ja Ratalaaksonportti.

Kaupunkiradan varteen Leppävaaran ja Kauklahden välille on myös tulossa useita kilometrejä pyöräilybaanaa.

– Osa tästä on nykyistä tai parannettavaa yhteyttä, mutta suurin osa uutta.

Kaupunkiradan rakentaminen vaikuttaa aikanaan todennäköisesti myös junien kulkuun Leppävaaran ja Kauklahden välillä. Tanskan mukaan tarkkoja suunnitelmia rakennustöiden vaikutuksista junaliikenteeseen ei vielä ole.

– Sellaista keskustelua on käyty, että siellä on paikkoja, joissa joudutaan vaikkapa leventämään olemassa olevaa kallioleikkausta ihan junaradan kyljessä. Sellaiset paikat saattavat olla sellaisia, joissa on pakko järjestää liikennekatkoja pidemmäksi aikaa kuin mitä tauko normaalisti yöaikaan on, Tanska sanoo.

Lue myös:

Espoon kaupunkirata ottaa askeleen kohti toteutumista – kaupunginhallitus saa maanantaina eteensä sopimuksen radan aikataulusta ja kustannuksista

Espoon kaupunkiradan suunnitteluun 11 miljoonaa euroa EU-tukea – myös tunnin junalle rahaa mutta Suomi-rata jäi ilman

Kaupunkiradan maksuosuus kasvoi 55 miljoonalla eurolla odotetusta – "Espoo elvyttää tässä yhtä paljon kuin valtio"

Espoon kaupunkirata

Rakentaminen voisi alkaa 2022

Espoon kaupunkirata toisi kaksi lisäraidetta Leppävaaran ja Kauklahden välille. Lopputuloksena kaksi raidetta olisi tiheän kaupunkijunaliikenteen käytössä ja toiset kaksi kaukojunaliikenteen ja nopean lähiliikenteen käytössä.

Espoon kaupunginhallitus hyväksyi maanantaina osaltaan kaupunkirataa koskevan sopimuksen, jossa Espoo, Kauniainen ja Väylävirasto sopivat muun muassa radan toteuttamisen tarkemmasta kustannusjaosta, toteutustavasta ja aikataulusta.

Valtio ja kaupungit jakavat ratahankkeen 275 miljoonan euron toteutuskustannukset puoliksi. Espoon osuus koko hankkeen kustannuksista on 40 ja Kauniaisten osuus 10 prosenttia.

Radan rakentamisen on tarkoitus alkaa vuonna 2022. Radan arvioidaan valmistuvan 2028.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut