Henkilöautojen talvirenkaiden myynti väheni viime vuonna yli 14 prosenttia edellisvuodesta. Laskeva trendi jatkuu tänäkin vuonna, sanoo alan edunvalvoja, mutta laskun jyrkkyyttä on vielä ennenaikaista arvioida, kertoo Uutissuomalainen. Merkittävin syy myynnin laskuun ovat vähälumiset talvet sekä rengasteknologian kehittyminen, minkä ansiosta renkaat kestävät entistä pidempään, arvioi Autonrengasliiton puheenjohtaja ja rengasyrittäjä Jarmo Nuora.
Autorengasliiton tilaston 2019 mukaan laskua tuli myös jakeluautojen sekä kuorma- ja linja-autojen renkaiden myynnissä. Henkilöautojen kesärenkaiden myynti polki paikallaan. Tilasto on koottu 206 toimipaikan myynnin perusteella.
Uusien automallien myötä myös rengaskoot ovat kasvaneet. Nuoran mukaan tämä on tarkoittanut sitä, että rengastoimialan liikevaihto ei ole pudonnut samaan tahtiin kuin kappalemääräinen myynti.
– Lisäksi liikevaihdon rakenne on muuttunut uusien palvelujen myötä, jolloin toimiala ei ole pelkästään riippuvainen renkaiden myynnin kehityksestä. Renkaiden yksikköhinnat ovat sen sijaan pysyneet muuttumattomina pitkään, Nuora sanoo.
– Voi sanoa, että hinnat ovat pysyneet samana koko 2000-luvun. Merkkirengassetistä maksetaan tyypillisesti 550–650 euroa. Pienemmät koot ovat halvempia ja isot kalliimpia.
Kitkarenkaiden ja nastarenkaiden suhteelliset osuudet eivät ole viime vuosina juurikaan muuttuneet. Keskisessä Suomessa kitkarenkaiden osuus on Nuoran mukaan nyt 10–15 prosenttia ja Etelä-Suomessa 15–20 prosenttia. Rannikkoalueilla kitkoja on yli 20 prosenttia.