Kaupunkirata junnaa Kauniaisten päätöksenteossa, viivästys voi olla uhka EU-tuelle – "Tulonlähde puuttuu, se on vain hyvin iso investointi"

Liikenne: Kaupunginhallitus haluaa ”Kauniaisille ennätyskalliin hankkeen” vaikutuksista lisää selvityksiä.

Kaupunkirata on toisi parannuksia muun muassa Kauniaisten asemalle. – Rautatieaseman laiturit ovat liian matalat. Erityisesti senioreilta on tullut palautetta, että junasta on vaikea hypätä ulos. Se on iso juttu, että se saadaan esteettömäksi ja sinne saadaan hissit, sanoo Kauniaisten kaupunginjohtaja Christoffer Masar. Arkisto/Ella Kajaste

Sirkku Aalto

Espoon kaupunkirata on vastatuulessa Kauniaisissa.

Kauniaisten kaupunginhallitus päätti maanantaina palauttaa kaupunkirataa koskevan sopimuksen valmisteluun, kun taas Espoon kaupunginhallitus hyväksyi sen.

Kauniaisten kaupunginhallituksen puheenjohtaja Veronica Rehn-Kivi (r.) kertoo, että sopimusasia palautettiin valmisteluun lisäselvityksiä ja -laskelmia varten.

– Kaivattiin lähinnä tietoa siitä, miten tämä Kauniaisille ennätyksellisen kallis hanke vaikuttaa kaupungin mahdollisuuksiin muihin tärkeisiin investointeihin jatkossa, Rehn-Kivi kommentoi.

Sopimuksen mukaan hankkeen 275 miljoonan euron toteutuskustannukset jakautuisivat niin, että valtio maksaisi kustannuksista puolet, Espoo 40 prosenttia ja Kauniainen 10 prosenttia.

Kauniaisten osuus olisi suuruudeltaan enintään 27,5 miljoonaa ja Espoon enintään 110 miljoonaa euroa.

Kauniaisten kaupunginjohtaja Christoffer Masar katsoo, että kaupunkirata on ainakin kahdesta syystä vaikeampi pala noin 10 000 asukkaan Kauniaisille kuin noin 290 000 asukkaan Espoolle.

– Se on iso investointi Espoollekin, mutta se reilu 100 miljoonaa on Espoolle suhteellisesti hyvin paljon pienempi. Tämä on moninkertaisesti isompi meille projektina ja vastaa noin kolmen vuoden kokonaista investointiohjelmaa.

Toinen syy on Masarin mukaan se, että vaikka kaupunkirata on tuomassa parannuksia esimerkiksi Kauniaisten ja Koivuhovin asemien kulkuyhteyksiin sekä junien kulkuun, rata ei mahdollista Kauniaisille samalla tavalla tulonlähteitä kuin Espoolle.

– Meillä tämä ei mahdollista lisää asuntorakentamista tai vastaavaa. Tulonlähde tavallaan puuttuu, ja se on vain hyvin iso investointi, Masar sanoo.

Espoossa Kauniaisten kaupunginhallituksen maanantainen palautuspäätös herättää huolta.

Espoon kaupunkitekniikan johtaja Harri Tanska sanoo, että huolena on Espoon puolella se, miten lisäraiteet Leppävaaran ja Kauklahden välille tuova hanke saadaan liikkeelle. Tavoitteena on, että radan rakennussuunnittelu alkaisi viimeistään ensi helmikuussa.

– Toivotaan, että tarvittavat selvitykset saadaan aikaiseksi ja homma käyntiin heti alkuvuodesta, Tanska sanoo.

Mahdollinen viivästyminen voisi olla riski kaupunkiradan suunnitteluun myönnetylle EU-tuelle.

– Sen vuoksi hankkeen puolella olemme koettaneet tehdä kaikkemme, jotta se toteutuisi ja riskiä asian suhteen ei olisi, sanoo projektipäällikkö Tommi Rosenvall Väylävirastosta.

Kaupunkirataa koskevalla sopimuksella on vielä matkaa taivallettavana Kauniaisissa ennen sen mahdollista hyväksymistä. Sopimus on nimittäin menossa kaupunginhallituksen jälkeen vielä kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi.

Lue myös:

Muutakin kuin raiteita – kaupunkirata toisi Espooseen uuden rakentamisen aallon asuntoineen, siltoineen ja pyöräilybaanoineen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut