"Ei kannata odottaa sinne aivan viimeiseen asti" – suomalaiset lykkäävät loppuvuoden traditiotaan ruuhkauhkasta huolimatta

Talvirenkaina nastarenkaita käyttää Ifin kyselyn mukaan 81 prosenttia ja kitkarenkaita 19 prosenttia suomalaisista autoilijoista. Arkisto / Katja Luoma
Jussi Vehkasalo

Jussi Vehkasalo

Joka viides Uusimaalla ja Varsinais-Suomessa asuva autoilija kertoo aikovansa uuden tieliikennelain myötä vaihtaa talvirenkaat edellisvuosia myöhemmin. Lähes yhtä usea on suunnitellut samaa myös Satakunnassa, Päijät-Hämeessä ja Kymenlaaksossa, kerrotaan vakuutusyhtiö Ifin tiedotteessa. Tiedot käyvät ilmi Ifin Nasta haaste -kyselystä, johon on vastannut noin 20 000 suomalaista autoilijaa loka–marraskuussa.

Vaikka uudessa tieliikennelaissa ei ole kalenteriin sidottua talvirengaspakkoa, talvirenkaita pitää käyttää marraskuusta alkaen kelin ja sään vaatiessa.

USU: Henkilöautojen talvirenkaiden myynti väheni – sama trendi jatkuu

– Ei kannata odottaa sinne aivan viimeiseen asti. Kun säät väistämättä jossain vaiheessa kylmenevät tai Etelä-Suomeen luvataan talven ensimmäistä lumisadetta, tyypillisesti renkaiden vaihtopisteet ruuhkautuvat eikä talvirenkaita saakaan välttämättä pika-aikataululla alle. Tällöin liikenteessä yleensä valitettavasti nähdään vaarallisia liukasteluja ja vahinkoja, muistuttaa korvauskeskusjohtaja Juha T. Virtanen Ifin tiedotteessa.

Sää voi muuttua nopeasti, joten renkaiden vaihtoon on syytä ryhtyä pian varsinkin, jos autoa tarvitsee säännöllisesti.

– Turvallisin ja vaivattomin ratkaisu on pitää autossa nasta- tai kitkarenkaat alla koko tavanomaisen talvikauden ajan. Uusi tieliikennelaki antaa kuljettajalle enemmän omaa harkintaa ja vastuuta, mutta harva varmasti haluaa päivittäin tai viikoittain joutua pohtimaan, millä renkailla lähteä liikkeelle, jatkaa Virtanen.

Jos väärä rengasvalinta tai renkaiden selkeästi huono kunto on johtanut vahinkoon, voidaan auton kaskovakuutuksen korvauksia tapauskohtaisesti alentaa.

Mikä on sellainen keli, että autossa pitää uuden lain mukaan olla talvirenkaat? Kysyimme poliisilta ja meteorologilta

Joulun sääennuste synkisti meteorologinkin – "Ei kai taas neljää kuukautta loputtomalta tuntuvaa marraskuuta?"

Autoilijan on helppo havaita selkeä lumikeli, mutta jo pieni yöpakkanen saattaa aiheuttaa jäätä tielle. Vaarallisin aika onkin usein ennen lumen tuloa, koska mustaa jäätä on vaikea huomata.

– Oikeiden renkaiden lisäksi riittävä turvaväli ja alhaisempi nopeus ovat olennaiset keinot vähentää riskejä ja varautua yllättäviin tilanteisiin liikenteessä. Alkutalvesta ei kannata luottaa liiaksi pitkään ajokokemukseen, sillä kesän ja syksyn aikana kokenutkin kuski yleensä kadottaa tuntuman jäähän, painottaa Virtanen.

Nastarenkaat ovat edelleen suomalaisten suosikkitalvirenkaat, nastarenkaita käyttää Ifin kyselyn mukaan 81 prosenttia ja kitkarenkaita 19 prosenttia suomalaisista autoilijoista. Kitkarenkaita käytetään eniten Uusimaalla (29 prosenttia vastaajista). Sen sijaan Lapissa, Pohjanmaalla, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa yli 90 prosenttia käyttää nastarenkaita.

Näkymätön vaara uhkaa autoilijoita – iskee ensimmäiseksi siltoihin ja ramppeihin

Kitkat vai nastat? Helsingillä on vastaus ikuisuuskysymykseen ja kova tavoite tuleville vuosille

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut