Kauniainen sitoutumassa vain kaupunkiradan suunnittelukustannuksiin, pelkona nouseva hintalappu: "Halutaan nähdä, miltä kustannukset siinä vaiheessa näyttävät"

Liikenne: Kaupunkiradan mahdollinen hinnannousu huolettaa Kauniaisissa.

Espoon kaupunkirata toisi Leppävaaran ja Kauklahden välille kaksi lisäraidetta ja paljon muita muutoksia. Kuva Kauniaisten asemalta. Arkisto/Ella Kajaste

Sirkku Aalto

Espoon kaupunkirata nytkähti tällä viikolla eteenpäin Kauniaisissa.

Asian etenemisessä nähtiin kuitenkin yllättävä mutka, kun Kauniaisten kaupunginhallitus ei hyväksynyt kaupunkirataa koskevaa sopimusta alkuperäisessä muodossa. Kaupunginhallitus esittää valtuustolle, että Kauniainen osallistuisi tässä vaiheessa vain radan suunnittelun kustannuksiin 10 prosentin osuudella. Ennen radan rakentamista Kauniaisten maksuosuudesta ja osallistumisesta hankkeen toteutukseen olisi päätettävä vielä uudestaan.

Espoon jo hyväksymän sopimuksen mukaan kaupunkiradan 275 miljoonan euron toteutuskustannukset jakautuisivat niin, että valtio maksaisi kustannuksista puolet, Espoo 40 prosenttia ja Kauniainen 10 prosenttia.

Kauniaisten osuus olisi suuruudeltaan enintään 27,5 miljoonaa euroa, mitä jotkut ovat pitäneet isona summana vain noin 10 000 asukkaan kaupungille.

Kauniaisten kaupunginjohtaja Christoffer Masar kertoo, että vastaäänestys voitti tiistaina kaupunginhallituksessa niukasti äänin 3–4. Vastaehdotusta kannattaneet olivat huolissaan muun muassa hankkeen hintalapusta: jos alkuperäinen kustannusarvio ei pitäisikään paikkaansa, kasvaisivat kustannukset Kauniaisille aivan liian suuriksi.

– Ensin halutaan nähdä suunnittelu ja se, miltä kustannukset siinä vaiheessa näyttävät, Masar taustoittaa.

Sopimus menee seuraavaksi kaupunginvaltuustoon, jonka on määrä käsitellä asiaa maanantaina 23. marraskuuta.

Masar arvioi, että 35-jäseninen valtuustokin voi vielä päätyä äänestämään kaupunkirataa koskevasta sopimuksesta.

– Löytyy niitä, jotka vastustavat hanketta yleisesti ja niitä, jotka olisivat valmiita hyväksymään alkuperäisen virkamiesehdotuksen sekä myös niitä, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta, Masar sanoo.

Espoossa Kauniaisten kaupunginhallituksen päätös ei herätä erityistä huolta.

Espoon kaupunkitekniikan johtaja Harri Tanska pitää hyvänä sitä, että kaupunginhallitus esittää valtuustolle sitoutumista kaupunkiradan suunnittelun kustannuksiin. Jos valtuusto hyväksyy sitoutumisen, voi radan suunnittelu edelleen alkaa tavoitellusti eli viimeistään helmikuussa.

Mikäli olosuhteet muuttuvat merkittävästi, myös sopimuksen jo hyväksynyt Espoo voi vielä myöhemmin arvioida uudestaan sitä, osallistuuko se lopulta radan rakentamiseen.

Tällainen tilanne voisi Tanskan mukaan olla esimerkiksi se, että Kauniainen kieltäytyisi kokonaan maksamasta radan toteutuskustannuksia.

Lue myös:

Kaupunkirata junnaa Kauniaisten päätöksenteossa, viivästys voi olla uhka EU-tuelle – "Tulonlähde puuttuu, se on vain hyvin iso investointi"

Muutakin kuin raiteita – kaupunkirata toisi Espooseen uuden rakentamisen aallon asuntoineen, siltoineen ja pyöräilybaanoineen

Espoon kaupunkirata

Rakentaminen voisi alkaa 2022

Espoon kaupunkirata toisi kaksi lisäraidetta Leppävaaran ja Kauklahden välille.

Espoon kaupunginhallitus hyväksyi aiemmin marraskuussa osaltaan sopimuksen, jossa Espoo, Kauniainen ja Väylävirasto sopivat muun muassa radan toteuttamisen tarkemmasta kustannusjaosta, toteutustavasta ja aikataulusta.

Rakentamissuunnittelun on tarkoitus alkaa viimeistään helmikuussa 2021.

Radan rakentamisen on tarkoitus alkaa vuonna 2022.

Radan on arvioitu valmistuvan 2028.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut