Espoon kotihoidossa ollut pahimmillaan jopa kymmenien työntekijöiden vaje – kaupunki hake ratkaisua ulkoistamisesta

Kotihoito: Espoo ulkoistaa kotihoitoaan. Sata asiakasta Mehiläiselle.

Espoon kotihoidon arvioidaan tekevän tänä vuonna hieman yli 1,1 miljoonaa asiakaskäyntiä. Kuvituskuva. Arkisto / Vesa Vuorela
Katja Riihola

Katja Riihola

Espoon kotihoito on uuden edessä, sillä Lippajärven ja Jupperin alueen kotihoidon asiakkaita ollaan parhaillaan siirtämässä kaupungilta yksityisen palveluntuottajan, Mehiläisen hoidettavaksi.

Ulkoistus koskee noin sataa asiakasta Espoon kotihoidon noin 2 500 asiakasta.

Espoon kotihoidon päällikkö Heli Naukkarinen kertoo, että pilotilla pyritään löytämään keinoja kotihoidon laadun ja vaikuttavuuden parantamiseksi ja mittaamiseksi.

Espoon kotihoidossa on kärsitty rekrytointivaikeuksista ja jouduttu turvautumaan vuokratyövoimaan. Etelä-Suomen aluehallintovirasto napautti Espoota kotihoidon henkilöstön riittävyydestä ja osaamisesta vuonna 2018.

– Kokonaisulkoistus vähentää vuokratyövoiman käytön tarvetta Leppävaaran alueella, jossa vuokratyövoiman käyttö on ollut varsin suurta, ja jolla on ollut heikentävä vaikutus laatuun, koska työntekijät vaihtuvat usein, kertoo Naukkarinen.

Espoon kotihoidossa työskentelee noin 500 työntekijää ja pahimmillaan kotihoidossa on ollut noin 50 työntekijän vaje. Tällä hetkellä auki on kolmisenkymmentä paikkaa, Naukkarinen kertoo.

Haluamme nostaa arviointiin tämän vaikutuksen kustannuksiin.

– Rekrytointitilanteet vaihtelevat alueellisesti. Haluamme lisätä asiakkaan kohtaamien tuttujen hoitajien määrää.

Pilotilla halutaan myös selvittää onko ulkoistuksella saatavissa kustannussäästöjä. Naukkarisen mukaan tutkittua tietoa tästä ei juuri ole.

– On tarkoitus selvittää, että tuleeko tämä halvemmaksi ja kuinka paljon vai tuleeko kalliimmaksi.

Naukkarisen mukaan kustannusten vertailu on vaikeaa, sillä Mehiläisen ja Espoon kotihoidon tuntihintojen laskentaperusteet ovat erilaiset.

– Toki kustannuspuoli on yksi syy, ei ykkönen kuitenkaan.

Espoon kaupungin ja Mehiläisen on pilotin aikana tarkoitus jakaa parhaita käytäntöjä puolin ja toisin vertaiskehittämisen keinoin. Tarkoitus on verrata käytäntöjä ja vaikuttavuutta Mehiläisen hoitaman alueen ja vastaavantyyppisen kaupungin hoidossa olevan alueen kesken.

Mehiläisen toimintaa aletaan mitata kaupungin kotihoidon käytössä olevilla asiakkaan toimintakykyä (RAI-mittari) ja asiakastyytyväisyyttä kuvaavilla mittareilla.

– Näin pystymme tunnistamaan kummankin osapuolen vahvuudet ja tarvittaessa oppimaan niistä ja jakamaan osaamistamme.

Naukkarinen kertoo, että Espoossa on rakennettu viime vuodesta lähtien myös kotihoidon valvontaa. On valvontaryhmiä, sovittuja ja yllätystarkastuksia palveluntuottajille, asiakastyytyväisyyskyselyjä ja säännöllisiä keskusteluja palveluntuottajien kesken.

– Toivomme myös, että jos epäkohtia on, asiakkaat pystyisivät kertomaan niistä eteen päin. Useimmat varmasti pystyvät, mutta toki asiakkaissa voi olla heitäkin, jotka eivät ehkä pysty. Valvonnalla halutaan varmistaa kaikkien asiakkaiden hoidon laatu.

Ensimmäiset asiakkaat ovat jo siirtyneet Mehiläiselle, viimeiset asiakkaat ovat siirtymässä maaliskuussa 2021. Mehiläisen kotihoidon työntekijät käyvät tutustumassa uusiin asiakkaisiin yhdessä kaupungin työntekijöiden kanssa ennen muutosta.

Espoon sosiaali- ja terveyslautakunta päätti kotihoidon ulkoistuskokeilusta maaliskuussa 2019. Ulkoistuksen suunniteltu kesto on kaksi vuotta.

Ulkoistuksen aloitus viivästyi koronaepidemian vuoksi.

Kotihoito

Kotihoito varautuu 150 000 lisäkäyntiin ensi vuonna

Espoon kotihoidon käyntimäärien ennustetaan kasvavan ensi vuonna noin 13 prosenttia eli lähes 150 000 käynnillä tämän vuoden ennustetusta käyntimäärästä.

Tälle vuodelle arvioidaan toteutuvan hieman yli 1,1 miljoonaa kotihoidon asiakaskäyntiä.

Käyntimäärien kasvuun varaudutaan ensi vuoden budjetissa noin 2,8 miljoonan euron lisäyksellä.

Kotihoidon budjetti ensi vuodelle on tässä vaiheessa suunnittelua noin 44 miljoonaa euroa.

Espoon kotihoidossa on ostettu palveluita eri palveluntuottajilta jo vuosien ajan. Esimeriksi ruotsinkielisten kotihoidon asiakkaiden palvelut tuotetaan ostopalveluna.

Lähde: Heli Naukkarinen, Espoon kotihoidon päällikkö

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut