Sote voisi toteutuessaan torpata Espoon osallistumisen kaupunkirataan – "Sopimus antaa mahdollisuuden arvioida uudestaan"

Liikenne: Espoo voi vetäytyä hankkeesta, jos sen investointikyky heikkenee.

Kauniaisten asemalla junaa odotellut Hannu Mäkiö pitää kaupunkiradan jatketta tarpeellisena. – Tosi hyvä, että raideliikennettä tuetaan. Yhteys Helsinkiin on ihan ehdoton, Kauniaisissa asuva Mäkiö toteaa. Minna Airamaa

Sirkku Aalto, Minna Airamaa

Sote-ratkaisu voi pahimmillaan kaataa Espoon kaupunkiradan. Taustalla on Espoon ja muiden suurten kaupunkien pelko siitä, että sote- eli sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus heikentäisi kaupunkien taloutta ja kykyä investoida.

– Sote voisi toteutuessaan aiheuttaa tuollaisen tilanteen kaupungille, mutta meillä on aika paljon liikkuvia osia, sanoo Espoon teknisen toimen johtaja Olli Isotalo.

Hän huomauttaa, että olosuhteita voi ravistella myös jokin muu taloutta heilauttava muutos kuin sote.

– Koronakin oli aikamoinen yllätys. Sopimus antaa meille mahdollisuuden arvioida sitä uudestaan, Isotalo sanoo.

Isotalo viittaa Espoon, Kauniaisten ja Väyläviraston kaupunkirataa koskevaan sopimukseen. Siinä todetaan, että osallistumista hankkeeseen voidaan vielä arvioida uudelleen, jos kaupunkien investointikyky heikkenee merkittävästi.

Espoon kaupunkirataa koskeva sopimus on ollut tänä syksynä päättäjien pöydillä sekä Espoossa että Kauniaisissa.

Sote voisi toteutuessaan aiheuttaa tuollaisen tilanteen.

Espoo hyväksyi sopimuksen osaltaan marraskuun alkupuolella, mutta Kauniainen empi asiaa pidempään.

Kauniaisten kaupunginvaltuusto hyväksyi marraskuun loppupuolella ehdollisena sopimuksen kaupunkiradasta. Kauniainen sitoutuu hankkeeseen vain sillä ehdolla, että sen ei tarvitse maksaa enempää kuin 27,5 miljoonaa euroa, vaikka hankkeen kustannukset nousisivat nykyisestä arviosta (LV 24.11.).

Espoon osuus kaupunkiradan kustannuksista olisi sopimuksen mukaan enintään 110 miljoonaa ja valtion enintään 137,5 miljoonaa euroa. Koko hankkeen kustannusarvio on tällä hetkellä 275 miljoonaa euroa.

– Hyvä, että Kauniaisten valtuusto on tehnyt päätöksen ja että he ovat tiukkoja tämän suhteen. Ihan yhtä tiukkoja ovat myös Espoo ja Väylä. Me yhdessä katsomme, että kustannukset eivät lähde tästä laukkaamaan, teknisen toimen johtaja Isotalo kommentoi.

Väylävirastokin suhtautuu Kauniaisten päätökseen rauhallisesti.

–  Myös Väylävirasto ja Espoon kaupunki ovat sitoutuneet hankkeeseen ainoastaan sopimuksessa mainittujen maksimiosuuksien osalta, vastaa projektipäällikkö Tommi Rosenvall Väylävirastosta.

Kuinka todennäköistä sitten on, että kaupunkiradan kustannukset pitävät?

Esimerkiksi parhaillaan rakenteilla olevan raidejokeri-pikaraitiotien kustannukset nousivat aikoinaan reilusti alkuperäisestä arviosta.

Teknisen toimen johtaja Isotalo pitää todennäköisenä, että kaupunkiradan kustannusarvio pitää.

– Tämä on kuitenkin sellaista rakentamista, jota on aikaisemminkin tehty, Isotalo sanoo.

Hän lisää kuitenkin, että lopulta vasta radan suunnitteluvaihe ja urakkatarjoukset näyttävät, miten kustannusten kanssa käy.

– Rakentamista kestää varmaan vuoteen 2028 asti, joten tilanteet ehtivät muuttua matkan varrella, Isotalo sanoo.

Entä millaisia seurauksia olisi sillä, jos Espoon kaupunkirata ei toteutuisikaan?

– Sillä olisi vaikutusta Espoon pohjois- ja keskiosien yleiskaavan mitoituksiin, meidän maankäyttömme toteutumiseen ja Helsingin seudun liikennejärjestelmän toimivuuteen, Isotalo tiivistää.

Espoon kaupunkirata

Rakentaminen voisi alkaa 2022

Espoon kaupunkirata toisi kaksi lisäraidetta Leppävaaran ja Kauklahden välille.

Sen myötä välille tulisi myös esimerkiksi uusia siltoja, alikulkuja ja kilometreittäin pyöräilybaanaa.

Kaupunkiradan rakentamissuunnittelun on tarkoitus alkaa viimeistään helmikuussa 2021.

Radan rakentamisen on määrä alkaa vuonna 2022.

Radan on arvioitu valmistuvan vuonna 2028.

Kommentoi

Mainos: Estateguru Finland Oy

Kolme syytä harkita yrityslainan ottamista

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut