Etelä-Espoon uudet bussireitit alkavat hahmottua – HSL:n mukaan suorat ruuhka-aikojen bussilinjat kantakaupunkiin ovat paranemassa

Linjastoluonnos: HSL odottaa suunnitelmistaan palautetta 3. tammikuuta mennessä.

Metronjatke vaikuttaa Matinkylän bussiterminaaliin ohjattaviin linjoihin, koska kauppakeskus Lippulaivan yhteyteen Espoonlahteen on tulossa uusi bussiterminaali ja Kivenlahti on saamassa katuterminaalin. Arkisto / Päivi Tuovinen
Katja Riihola

Katja Riihola

Ensimmäinen luonnos eteläisen Espoon uudeksi bussilinjastoksi on nyt valmis ja kommentoitavissa.

Bussilinjastoa rukataan tarkoituksenmukaisemmaksi siihen aikaan, kun metronjatkeen liikennöinti Kivenlahteen alkaa. Tulossa on useita muutoksia nykyisiin bussiyhteyksiin.

HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Tero Mertanen sanoi Länsiväylälle lokakuussa (11.10.2020), että uuden reitistön kuuma peruna ovat suorien Kamppiin menevien bussien kohtalo.

Nyt julkistetun suunnitelman mukaan suoria Länsiväylää pitkin Kamppiin meneviä ruuhkavuoroja ajettaisiin myös metrojatkeen valmistumisen jälkeen.

Näiden linjojen päätepysäkit olisivat Olarissa, Latokaskessa, Tillinmäessä ja Kurttilassa.

Lisäksi runkolinjan 510 reittiä jatkettaisiin Westendinasemalta Kivenlahteen, jolloin Matinkylästä, Espoonlahdesta ja Kivenlahdesta pääsisi suoralla bussiyhteydellä muun muassa Meilahteen, Pasilaan ja Munkkiniemeen.

Suorilla linjoilla ja runkolinjan 510 jatkolla pyritään parantamaan yhteyksiä Helsingin kantakaupunkiin ja turvaamaan metron kapasiteetin riittäminen, kertoo HSL tiedotteessa.

Lisäksi esimerkiksi Kivenlahden ja Kauklahden väliselle osuudelle kaavaillaan nopeampaa liikennettä, kun linja 162 aloittaisi Espoonlahden metroaseman ja Kauklahden välisellä reitillä ja kulkisi Kauklahdenväylää pitkin. Myös Kurttilantien yhteyksien vuoroväliä tihennettäisiin niin kuin asukkaat ovat toivoneet.

HSL kertoo linjastosuunnittelun tavoitteekseen Etelä-Espoon bussilinjaston palvelutason säilyttämisen nykyisellään. Se kertoo pyrkineensä käymään aktiivista vuoropuhelua aiheesta alueen asukkaiden kanssa.

Rahaa ei kuitenkaan ole käytössä yhtä paljon kuin tällä hetkellä, sillä Mertanen kertoi lokakuisessa haastattelussa, että tavoitteena on säästää bussiliikenteestä metron jatkeen myötä lisääntyvät operointikustannukset eli vähintään noin 2,5 miljoonaa euroa vuodessa.

Bussilinjojen muutokset tulevat voimaan sitten, kun metro kulkee Kivenlahteen asti. Metron uusi osuus avautuu matkustajille tämänhetkisen arvion mukaan vuonna 2023.

Luonnokseen voi tutustua ja antaa palautetta osoitteessa hslmetrokivenlahteen.blogspot.com.

Palautteenantoaikaa on 3. tammikuuta 2021 saakka. Suunnitelman pitäisi valmistua alkuvuodesta 2021.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut