Tämä merkki ei vieläkään ole kaikille tuttu: Virhemaksut vähenivät vain vähän, vaikka Espoo lisäsi valtavan määrän aluepysäköinnin kieltäviä merkkejä kaduille

Liikenne: Aluepysäköintikielto ei siltikään ole kaikille tuttu. Lähes neljäsosa virhemaksuista rapsahtaa aluepysäköintivirheestä.

Leppävaaran uimahallille johtavan tien alussa on aluepysäköintikieltomerkki ja monia viittoja. Sirpa Repo
Sirpa Repo

Sirpa Repo

Aluepysäköinnin kieltäviä liikennemerkkejä on lisätty Espoossa, jotta kukin merkki kattaisi pienemmän alueen. Pysäköintipaikkojen määrään tämä ei ole vaikuttanut.

Aluepysäköintivirhemaksujen osuus kaikista pysäköintivirhemaksuista ei ole silti juurikaan muuttunut. Viime vuonna se oli 25 prosenttia ja tänä vuonna se on ollut 23,8 prosenttia.

– Kun pysäköintikieltoalueita on pienennetty, on pysäköinninvalvontaan tullut aiempaa vähemmän yhteydenottoja, kertoo Espoon liikenteenhallintapäällikkö Antti Savolainen.

Ennen päätökseen saatua uudistusta yhdellä liikennemerkillä saatettiin kattaa useamman kilometrin laajuinen alue. Tuolloin palautetta tuli aika paljon siitä, että pysäköinnin kieltävä merkki oli todella kaukana.

Esimerkiksi Matinkylässä oli ennen vuonna 2017 alkanutta uudistusta viisi aluepysäköintikieltomerkkiä ja sen jälkeen useita kymmeniä.

Silti autoilijalta saattaa yhä unohtua, että hän on pysäköintikieltoalueella, koska siitä kertova merkki on aivan kadun alussa.

– Teimme periaatepäätöksen, että merkkiä käytetään pääasiassa tonttikaduilla ja lähinnä päättyvillä kaduilla. Pää- ja kokoojakaduilla käytetään edelleen pyöreää pysäköintikieltomerkkiä.

Savolainen arvelee, että aluepysäköinnin kieltävä liikennemerkki ei ole kaikille tuttu. Se kieltää pysäköinnin kadun molemmilla puolilla merkistä eteenpäin, myös risteävillä kaduilla.

– Jos ei käytettäisi tätä liikennemerkkiä, olisi pysäköintikieltomerkki oltava kaikilla lyhyilläkin päättyvillä kadunpätkillä kadun molemmilla puolilla.

– Tavoitteena on, että liikennemerkkejä olisi mahdollisimman vähän katujen varsilla ja niiden antama informaatio mahdollisimman selkeää autoilijoille. Lisäksi suuri määrä merkkejä ei näytä kaupunkikuvallisesti hyvältä ja toki rahaakin säästyy pienemmällä merkkimäärällä.

Merkki on heti kadun alussa ja monesti aivan risteyksen tuntumassa. Savolainen tietää, että jos autoilija ei ole tarkkaavainen, merkki saattaa jäädä huomaamatta.

Pysäköinti on sallittu pysäköintikieltoalueella vain erikseen merkityillä paikoilla suorakulmaisella sinipohjaisella P-merkillä.

– Pysäköintiin liittyy usein rajoituksia, jotka kerrotaan lisäkilvillä. Pysäköinnin pituutta rajoitetaan esimerkiksi ajallisesti tai sen laajuutta metrimäärillä.

Hankaluutena on se, että kadussa pitäisi olla valkoisella merkittynä alueen rajat, jonka sisällä voi pysäköidä. Ne merkinnät kuluvat helposti pois, joten metrit on välillä itse arvioitava.

Suurin osa kadunvarsipysäköinnistä on ajallisesti rajoitettua vain maanantaista perjantaihin ja muulloin rajoittamatonta.

Uudistuksen myötä Espoonlahteen, Olariin, Haukilahteen, Westendiin ja Soukkaan tuli yhteensä useita satoja uusia merkkejä. Viimeiseksi merkkejä lisättiin Leppävaaraan, Perkkaalle, Saunalahteen, Viherlaaksoon ja Suurpeltoon.

Espoossa liikennemerkki on ollut käytössä vuodesta 1998.

Aluepysäköintikieltomerkkien sijoittelu pohjautuu liikenteenohjauksen suunnitelmiin. Niitä laaditaan kaupunkitekniikan keskuksessa.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut