Melut on nyt mitattu Veikkolassa meluesteiden takana – alle ohjearvojen ei päästy missään pisteessä

Veikkolan kohdalle puuhattiin meluesteitä vuosikymmeniä. Ne valmistuivat kuluneen syksyn mittaan. Väylä

Paavo Rantalainen

Veikkolan uusien meluesteiden hyödystä on nyt myös mittaustietoa, jota on kerätty ennen ja jälkeen meluesteiden rakentamisen. Mittaukset tehtiin molemmin puolin moottoritietä samoilla paikoilla 18 pisteessä.

Valtatie 1:lle Veikkolan kohdalla rakennettiin tänä vuonna melusuojaus 2,5 kilometrin matkalle. Eteläpuolelle tehtiin korkeat meluaidat ja vallit, pohjoispuolelle matala melukaide.

Mittauksia on tehty viime talvena ja toisen kerran marraskuussa melun kannalta ongelmallisten asuintalojen pihojen oleskelualueilla tai niiden välittömästä läheisyydestä. Mittauspisteet sijaitsivat 35–125 metrin etäisyydellä tiestä.

Kaikissa mittauspisteissä voitiin todeta, että melu on vähentynyt. Eteläpuolella desibelit laskivat odotetusti enemmän ja pohjoispuolella vähemmän tai ei juuri ollenkaan.

Melun mittaaminen on varsin monimutkaista, kun haetaan lukuja keskimääräiselle melulle ja pyritään poistamaan virhetekijöitä vertailussa.

Melulle on annettu ohjearvot asuinalueilla. Asuinalueiden ulko-oleskelualueilla päiväajan ohjearvo on 55 dB ja yöajan ohjearvo on 50 dB.

Missään mittauspisteessä ei Veikkolassa päästy marraskuun mittauksissa alle ohjearvojen.

Korkean melusuojauksen takana moottoritien eteläpuolella desibeliluvut ovat mittausten mukaan 60 molemmin puolin. Pohjoispuolella neljässä mittauspisteessä saatiin 61–69 arvoja.

Meluarvot putosivat eteläpuolella 10–15 desibelin verran, pohjoispuolella 3-7 desibeliä.

Projektipäällikkö Jarmo Nirhamo Väylävirastosta toteaa, että tulokset vastaavat pitkälti meluarvoja, joita jo suunnittelutyön mallinnuksissa saatiin.

Toiveissa oli Nirhamon mukaan kuitenkin, että eteläpuolella olisi päästy ainakin jossakin kohdin alle 50 ohjearvon.

Melusta on tullut Väylävirastolle palautetta suojauksen valmistumisen jälkeen erityisestä pohjoispuolelta kauempana tiestä ja melun on väitetty lisääntyneen. Alueella on taloja selvästi korkeammalla kuin moottoritie.

Mittausten mukaan melun lisääntymiseen kauempana ei voida ottaa kantaa, koska mittauksia ei tehty ennen melusuojausta.

Melusuojauksen toimivuus on Veikkolassa ongelmallinen osin sen takia, koska tie menee järven sivuitse ja ääni käyttäytyy järven kohdalla eri lailla kuin kuivalla maalla.

Melumittausraportissa todetaan lisäksi, että kohde on sikäli hankala, että tie tekee melusuojauksen kohdalla mutkan. Suoralla tieosuudella suojaus toimii yleensä paremmin.

Melusuojauksen tiimoilta järjestetään vielä kaksi virallista kuulemistilaisuutta, joissa kerätään kokemuksia ja kannanottoja.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut