Joulu vietettiin aiempaa pienemmillä kokoonpanoilla, sillä jouluruokiakin ostettiin pienempiä pakkauskokoja.
K-ryhmän jouluviikon myyntidatan perusteella poikkeusjoulu muutti asiakkaiden jouluostoskoria enemmän kuin vuosiin.
– Myyntilukujemme perusteella näyttäisi siltä, että joulua on vietetty pienemmällä porukalla. Ostoskoriin on päätynyt erilaisia tuotteita kuin normaalijouluna, toteaa K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Harri Hovi tiedotteessa.
Suomi näyttää noudattaneen ruokailun suhteen koronasuosituksia. Joulutuotteita ostettiin pienemmissä pakkauskoissa kuin aiemmin ja se näkyi esimerkiksi kinkkujen myynnissä. Kinkkumyynti ylsi ennätyslukemiin, eniten eli 36 prosenttia nousivat kuitenkin pienet, korkeintaan kolmen kilon kinkut. Myös kinkkusiivuja ostettiin 16 prosenttia enemmän.
Kalapuolella suosiotaan perinteisen lohen rinnalla kasvattivat muun muassa mädit, graavilohet, majoneesipohjaiset kalat ja äyriäiset.
– Näyttää myös siltä, ettei kokonaista lohta graavattu yhtä usein itse kuin aiemmin, vaan kaupan itse tehdyt graavit ja kylmäsavulohet kasvattivat suosiotaan kahdeksan prosenttia, Hovi kuvaa.
Joululaatikoissa pienemmät, 350-650 gramman pakkaukset kasvattivat myyntiään yli 13 prosenttia, kun yli 700 gramman pakkausten myynti kasvoi vain prosentin verran.
Etäjoulu ja pikkujoulujen puuttuminen näkyi ruokakaupan puolella jo ennen joulua esimerkiksi lahjakorien kasvaneena suosiona. Esimerkiksi juustojen lahjapakkausten myynti nousi K-ryhmän datan mukaan 110 prosenttia.
Sushi tuli taloon joulunakin. Tuoreen sushin myynti nousi 106 prosenttia ja äyriäisten 26 prosenttia. Tuoreen ja pakastetun lampaan myynti nousi kaikkiaan 53 prosenttia.
Suomalaiset pienpanimo- ja erikoisoluet kasvattivat myyntiään noin 40 prosenttia.
Joulun leivontaan ja ruoanlaittoon ostettiin suomalaisia raaka-aineita. Erityisesti kiinnostivat paikallistuottajien kananmunat, joita myytiin kolmanneksen edellisvuotta enemmän.