Espoolaispoliitikko hermostui Helsingin satamasuunnitelmista: ”Rekkaralli halutaan espoolaisten harmiksi”

Länsisatama: Helsinki suunnittelee satamatunnelia Länsiväylälle.

Kuvituskuva. Arkisto/Päivi Tuovinen
Katja Riihola

Katja Riihola

Espoolaispoliitikko ottaa voimakkaasti kantaa satamatunneliin, joka ohjaisi Länsisataman kasvavan rekkaliikenteen kokonaisuudessaan Länsiväylälle.

Helsinki haluaa keskittää satamatoimintojaan Eteläsatamasta Länsisatamaan, ja satamatunneli tarvitaan, jotta Länsisatamaan voidaan ohjata lisää autolauttaliikennettä.

– Sataman koko rekkaliikenne ohjattaisiin käyttämään Länsiväylää ja Kehä I:stä. Länsiväylä on jo nyt aika ruuhkainen tiettyihin aikoihin. Tällä on iso merkitys, sanoo Espoon valtuuston 1. varapuheenjohtaja Markku Sistonen (sd).

Sistonen näkee, että Helsinki pyrkii siirtämään Helsingin ydinkeskustan ja Jätkäsaaren liikenneongelmat Espoon puolelle.

– Tilanne on nyt huono Helsingissä ja liikenne tukossa. Nyt rekkaralli halutaan espoolaisten harmiksi.

Sistosen mukaan Helsingin olisi pitänyt ottaa Espoo mukaan pöytiin, joissa asiaa on viety eteen päin.

– Asia tuli puskista.

– Kummeksuttaa kovasti, että Helsinki ajattelee asian koskevan vain heitä. Helsinkikeskeisyys näyttäytyy ikävällä tavalla.

Espoon teknisen toimen johtaja Olli Isotalo ei ota kantaa satamatunneliin, koska ei ole tutustunut suunnitelmiin.

– En pysty sanomaan onko asiassa enemmän hyviä tai huonoja puolia.

– Asiasta ei ole käyty keskusteluja Espoon kanssa. Jos sellaisille tulee tarve, ehditään ne käydä suunnittelun aikana.

Isotalon mukaan yhteistyö seudullisiin liikennejärjestelyihin vaikuttavissa hankkeissa on yleensä sujunut hyvin: Naapurikaupungin kantaa on ollut tapana kysyä silloin, kun suunnitelmien vaikutukset yltävät yli kuntarajojen.

Jos hankkeella katsottaisiin olevan merkittäviä vaikutuksia seudulliseen liikennejärjestelmään, sitä käsiteltäisiin HSL:n vetämässä liikennejärjestelmätyössä, Isotalo kertoo.

Satamatunnelin alustava kustannusarvio on 180 miljoonaa euroa. Investoinnin tekisi Helsingin Satama.

Satamatunnelia käyttäisivät Länsisataman rekkaliikenne kokonaisuudessaan sekä Länsiväylän kautta ohjautuva sataman henkilöautoliikenne.

Ratkaisu mahdollistaisi Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenteen siirtämisen Länsisatamaan. Tukholman liikenne puolestaan keskitettäisiin Katajanokalle.

Helsinki haluaa satamien uudelleenjärjestelyn mahdollistavien toimenpiteiden olevan toteutettavissa kymmenen vuoden aikana.

Helsingin kaupunginhallitus käsitteli 11. tammikuuta keskustavisiotaan sekä kävelykeskustan kehittämiseen ja satamatoimintoihin liittyviä ehdotuksia. Asiasta päättää kaupunginvaltuusto.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut