Espoo, Kauniainen ja Väylävirasto ovat allekirjoittaneet eilen torstaina sopimuksen Espoon kaupunkiradan toteuttamisesta. Hankkeessa toteutetaan kaksi lisäraidetta Leppävaaran ja Kauklahden välille nykyisten raiteiden viereen.
Lopputuloksena kaksi raidetta on tiheän kaupunkijunaliikenteen käytössä ja toiset kaksi raidetta kaukojunaliikenteen ja nopean lähiliikenteen käytössä.
Lisäksi parannetaan kahdeksan aseman varustelutasoa ja kehitetään liityntäpysäköintialueita. Hankkeen yhteydessä toteutetaan myös muita kohteita, kuten radan vartta kulkeva pyöräilyn laatureitti.
Nykyinen rataosuus Leppävaaran ja Kauklahden välillä on kaksiraiteinen, joten samoja raiteita käyttävät niin lähi- kuin kaukojunat. Espoon kaupunkiradan odotetaan vähentävän junaliikenteen häiriöitä ja parantavan täsmällisyyttä koko Helsinki–Turku-välillä.
Hanke toteutetaan vuosina 2020–2028. Rakentamaan on tämänhetkisen arvion mukaan tarkoitus päästä tämän vuoden loppupuolella.
Väyläviraston projektipäällikkö Tommi Rosenvall toteaa tiedotteessa hankkeen pitkän keston johtuvan siitä, että Espoon kaupunkirataa rakennetaan vilkkaasti liikennöityjen liikenneväylien tuntumaan. Rakentaminen on suunniteltava siten, että se aiheuttaa mahdollisimman vähän häiriötä juna- ja muulle liikenteelle.
Hankkeen kustannusarvio on 275 miljoonaa euroa, johon kaikki osapuolet ovat sitoutuneet hankkeen kattohintana. Espoon osuus kustannuksista on 40 prosenttia, Kauniaisten 10 ja valtion 50 prosenttia.
Lue lisää: