Poikkeuksellinen koronavuosi 2020 vaikutti merkittävästi suomalaisten korttiostoihin. Rajoitusten myötä rahaa käytettiin normaalia enemmän ruokakauppoihin ja kodin laittamiseen. Verkkokauppa kasvatti edelleen suosiotaan vuoden loppua kohden, kerrotaan S-Pankin tiedotteessa.
– Koronakriisi vaikutti eri toimialoihin eri tavoin. Rajoitusten myötä esimerkiksi ulkona syöminen ja matkailu vähenivät merkittävästi. Lisääntynyt kotona vietetty aika kasvatti ruokakauppoihin ja kodin laittamiseen kohdistuvia korttiostoja edellisvuoteen verrattuna, sanoo S-Pankin korttien tuoteryhmäpäällikkö Marketta Lundell.
Huhtikuussa korteilla maksettiin ravintoloissa 65 prosenttia ja joukkoliikenteessä jopa 67 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna samaan aikaan. Loppuvuodesta korttimaksuissa nähtiin piikki ylöspäin muutamilla pienemmillä toimialoilla. S-Etukortti Visoilla maksettiin kukkakaupoissa marras–joulukuussa yli 30 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Myös liikuntapalveluihin, kuten laskettelukeskuksiin käytetty rahamäärä kääntyi pieneen kasvuun joulukuussa koko syksyn jatkuneen laskun jälkeen.
Korttiostot digitaalisissa palveluissa kuten Netflixissä lisääntyivät nekin voimakkaasti vuodenvaihteen lähestyessä.
Verkkokauppojen suosio on kasvanut jatkuvasti ja vuoden 2020 lopussa verkkomaksuja tehtiin S-Pankin korteilla lähes 30 prosenttia edellisvuotta enemmän.
– Korona on vauhdittanut verkkokauppamyyntiä myös monilla sellaisilla toimialoilla, joilla sen osuus ei aiemmin ole ollut merkittävä. Esimerkiksi ruuan verkkokauppa moninkertaistui viime vuonna ja kasvu varmasti jatkuu edelleen, Lundell jatkaa.