Leppävaaran linjoja ajavat sähköbussit ovat pärjänneet talvioloissa – joka kolmannen bussin määrä kulkea sähköllä 2025

Lataus: Sähköbussit kokivat toisena talvenaan kunnon pakkasia Leppävaarassa ilman hankaluuksia. Lumi kuitenkin haastoi pikaladattavia busseja.

Muutamat tämän talven kovat pakkaspäivät eivät haitanneet Leppävaarasta lähtevien sähköbussien kulkua. Bussit liikennöivät normaalisti.

– Sähköbusseilla ei ole ollut pakkasen vuoksi ongelmia. Testasimme niitä jo Kiinassa 30 asteen pakkasessa. Tiesimme etukäteen, että Yutong-bussit kestävät pakkasta, Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko vakuuttaa.

Tänä talvena pakkasta on muutaman kerran ollut parikymmentäkin astetta. Alanko selvittää, että he ovat varmuuden vuoksi varautuneet sään vaihteluihin jo etukäteen.

– Olemme huomioineet akun kapasiteetin muutoksen pakkasessa. Sen vuoksi lataustapahtumia on enemmän kuin varsinaisesti tarvitsisi olla. Olemme jättäneet pelivaraa, joten pystymme ajamaan samanlaista liikennettä pakkasella kuin muillakin säillä.

Alangon mukaan lumi on tuonut mukanaan jonkin verran hankaluuksia. Niitä on ilmennyt viiden ladattavan sähköbussin kanssa. Niissä bussin katolla oleva pantografi nousee ylös latauslaitteeseen.

– Nämä bussit on ajettava juuri oikeaan paikkaan lumikasoista huolimatta, jotta lataus onnistuu.

Pohjolan Liikenteen Leppävaarassa liikennöivistä sähköbusseista 20 ladataan kaapelilla samaan tapaan kuin tankkaisi autoa.

Pohjolan Liikenne otti ensimmäiset sähköbussinsa käyttöön syksyllä 2019 Leppävaarassa ja Keravalla.

– Haimme jo tuota ennen monen vuoden ajan tietoa ja taitoa sähköbusseista.

Alanko arvelee, ettei kaupunkiliikenteeseen enää hankita diesel-busseja.

– Vaikka sähköbussien hankintahinta on selvästi kalliimpi ovat niiden käyttökustannukset selvästi dieselbusseja edullisemmat. Sähköbussien kilpailukyky on hyvä.

Helsingin seudun liikenteen (HSL) hankepäällikkö Ville Uusi-Rauva tietää, ettei Espoossa ole ollut juuri nyt kilpailutettavana uusia sopimuksia. Tämän vuoksi Espooseen ei tule tänä vuonna lisää sähköbusseja.

– Koko HSL:n alueella ajaa nyt 75 sähköbussia, joista kolmasosa on ajossa Espoossa. Ensi elokuussa sähköbusseja tulee lisää vajaat sata Helsingin, Vantaan ja Sipoon liikenteeseen, Uusi-Rauva selvittää.

Tuon jälkeen HSL-alueen busseista 13 prosenttia kulkee sähköllä. Tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä joka kolmas on sähköbussi.

– Olemme vaatineet kilpailutuksissa tiettyä määrää sähköbusseja. Esimerkiksi juuri Leppävaaran kohteen kilpailutuksessa vaadimme liikennöitsijöiltä viittä sähköbussia. Kilpailutuksen voittanut Pohjolan Liikenne tarjosi niitä peräti 25, hankepäällikkö kertoo.

Lue myös: Yutong pärjää myös pakkasessa – maanantaina aloittavia sähköbusseja käytiin testaamassa Kiinassa: "Eron matkustusmukavuudessa huomaa kyllä"

Joukkoliikenne

Sähköbussi

Hankintahinnaltaan selvästi dieselbussia kalliimpi.

Edullisemmat käyttö- ja huoltokustannukset kuin dieselbussilla.

Liikenteestä ei tule hiilidioksidipäästöjä ja lähipäästöjä kuten nokea ja typenoksideita.

Vähentää meluhaittoja.

HSL vaatii, että sähkö tuotetaan uusiutuvalla energialla.

2010-luvun alkupuolella Espoossa mietittiin sähköbusseja Suurpellon ja Niittykummun metroaseman väliselle liikenteelle.

Metron liityntäliikenteessä käytössä vain dieselbusseja.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut