Sähköautoille on nyt kovat odotukset Suomessa, tänä vuonna pitäisi myydä 10 000 täyssähköautoa: "Täysin mahdollista"

Autokauppa: Odotukset ladattavien hybridien ja täyssähköautojen myynnille ovat suuret.

Uuden sähköisen Mach-E -katumaasturin koeajot alkavat Suomessa helmikuussa. Ford

Mauri Nurmi

Automaailmassa on käynnissä täyssähköautojen vahva esiinmarssi. Suurimmat valmistajat ovat esitelleet uutuusmallinsa ja kauppaa tehdään täydellä höyryllä.

Odotukset ladattavien hybridien ja täyssähköautojen myynnille ovat suuret myös Suomessa. Ennakkoarvioiden mukaan tänä vuonna jopa neljännes uusien autojen myynnistä koostuu ladattavista autoista.

Suurimmat myyntiodotukset kohdistuvat saksalaismerkkien tuotteille. Täyssähköautot tulevat vahvasti markkinoille, halusit sitä tai et.

Ford Mustang Mach-E on yksi vuoden mielenkiintoisimmista tuttavuuksista. Sinisen ovaalin täyssähköauton toimitukset alkavat kevään aikana. Alkaen hinta on saatu puristettua alle 50 000 euron.

Keskustelimme täyssähköautoista Fordin uunituoreen toimitusjohtajan Johan Lindbergin kanssa.

Autoalan tavoitteena on myydä jopa 10 000 täyssähköautoa kuluvan vuoden aikana. Se on väkevä haaste Suomen markkinoilla?

– Se on realistinen tavoite ja täysin mahdollista. Autoalan tavoitteena on suunnata kohti fossiilivapaata liikennettä ja se edellyttää entistä enemmän sähköistymistä.

– Valtion sähköautoiluun myöntämät hankintatuet ovat suuressa roolissa oli sitten kysymys yksityishenkilöstä tai yritysautoilijasta, Johan Lindberg tietää.

Millaiset ovat teidän tekniset odotukset täyssähköauton suhteen?

– On tärkeää, että Ford on mukana autoilevan maailman kehityksessä. Uusi voimalinja on luonnollisesti tärkeä juttu. Yhtä merkittävää on liitettävyys ja auton sisällä olevat työkalut, ominaisuudet ja teknologiat.

– Käyttölogiikka muistuttaa älypuhelinta ja sen käyttäminen on helppoa. Mach-E:ssä on koelaudan keskellä pystyyn asennettu 15,5-tuumainen näyttö.

Uuden sähköisen Mach-E -katumaasturin koeajot alkavat Suomessa helmikuussa 2021. Oletko itse jo päässyt kokeilemaan laitetta?

– Kyllä, se oli innostava kokemus. Sähköautolla ajaminen on erilaista kuin perinteisen polttomoottoriauton ajaminen. Oli sitten kysymyksessä takavetoinen tai nelivetoinen Mach-E -versio.

– Mustang Mach-E:ssä on käytettävissä ”One pedal driving” eli enemmän ajetaan pelkällä kaasupolkimella. Voimaa löytyy ja moottorijarrutus on voimakas, joten lähestyttäessä risteystä varsinainen jarruttaminen jää vähemmälle.

– Äänimaailma on luonnollisesti hiljainen. Jopa renkaiden melu on saatu vähäiseksi. Nykyinen akkutekniikka antaa toimintamatkaksi mallista riippuen 450–610 kilometriä eli käyttömukavuus on hyvällä tasolla.

Millaisia haasteita täyssähköautot luovat infralle?

– Se on suuri kysymys. Kaupungin keskustassa asuville täyssähköautoilu edellyttää parkkipaikkaa tai autotallia ja latausmahdollisuutta. Taloyhtiölle sähköautoilu tuo myös omat haasteensa.

– Muutenkin sähköautoilun yleistyessä, valtiovallan on pakko satsata vahvasti latausinfraan ja korvamerkitä siihen rahaa. Suurteholatauspaikkojen rakentaminen on kallista ja niitä tarvitaan paljon.

– Kannattaa muistaa, että myös raskas kalusto ja hyötyajoneuvot tulevat sähköistymään reippaalla aikataululla, Lindberg toteaa.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut