Mielenterveys- ja päihdeongelmiin apua hakeneiden nuorten määrä kasvoi rajusti Espoossa – "Selkeimmin vaikuttivat koulujen sulkeminen ja harrastusten loppuminen"

Epidemia: Yhä useampi nuori haki apua mielenterveys- ja päihdeongelmiin.

Koronaepidemian arkeen tuomat muutokset näkyvät nuorten mielenterveys- ja päihdepalvelujen kysynnän rajuna kasvuna. Kuvituskuva. Arkisto/ Terhi Marttinen

Anneli Tuominen-Halomo

Mielenterveys- ja päihdepalvelujen kysyntä ovat kasvaneet Espoossa rajusti etenkin 13–22 -vuotiaiden ikäryhmässä. He saavat apua ja tukea nuorisopoliklinikalta eli Nupolista.

– Viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna nuorisopoliklinikan käyntimäärä on kasvanut 39 prosentilla. Nupolin eri asiakkaiden määrä kasvoi viime vuonna 25 prosenttia, mielenterveys- ja päihdepalvelujen päällikkö Juha-Pekka Strömberg kertoo.

Strömberg näkee, että yhteiskunnan koronaepidemian vuoksi tekemät toimenpiteet ovat lisänneet palvelujen kysyntää.

– Selkeimmin vaikuttavia tekijöitä ovat olleet koulujen sulkeminen viime keväänä ja harrastusmahdollisuuksien loppuminen. Avun tarvitsijoina ovat olleet erityisesti ne nuoret, jotka ovat hyötyneet koulujen yhteisöllisyydestä ja tuesta, kuten opiskelija- ja kouluterveydenhuollon palveluista.

Mielenterveys- ja päihdepalvelujen kysyntä lähti rajuun kasvuun syksyllä. Strömbergin mukaan apua tuli enenevässä määrin hakemaan sellaisia nuoria, jotka eivät olleet palanneet koulunpenkille.

Nuoret kokivat jääneensä yksin ja ilman riittävää tukea ja samaan aikaan perheissä kamppailtiin korona-ahdistuksen lisäksi esimerkiksi työttömyyden tai liiallisen päihteiden käytön kanssa.

Akuuttiin hätään saa apua nopeasti.

Juha-Pekka Strömberg

Siltä osin tilanne on Espoossa hyvä, että vastaanottopalvelut ovat olleet toiminnassa koko ajan.

– Akuuttiin hätään saa apua nopeasti. Ison Omenan palvelutorin mielenterveys- ja päihdeklinikka auttaa arkisin ilman ajanvarausta, Strömberg sanoo.

Ensimmäisellä tapaamisella arvioidaan tilanne ja aloitetaan hoidon suunnittelu.

– Me tarjoamme perustason hoitoa eli hoidamme lieviä ja keskivaikeita ongelmia. Päätös hoidontarpeesta tehdään yhdessä asiakkaan kanssa. Tarvittaessa asiakas ohjataan erikoissairaanhoitoon, josta vastaa Hus. Perustasolla asiakaskäyntejä on keskimäärin 5–7 asiakasta kohden.

Jos rajoitukset jatkuvat pitkälle kevääseen, Strömberg ennustaa sen kasvattavan palvelujen kysyntää entisestään.

– Jos tilanne jatkuu yli kesän, niin sitten näiden vaurioiden korjaaminen kestää 2–3 vuotta.

– Puhtaasti mielenterveys- ja päihdepalvelujen näkökulmasta olisi hyvä, että nuoret pääsisivät takaisin lähiopetukseen niin laajasti kuin mahdollista. Toivottavaa olisi, että nuoret saisivat myös harrastusmahdollisuudet ja muun elämän takaisin, mutta toki epidemian näkökulmasta asia ei ole näin yksinkertainen.

Työikäisten ja eläkeläisten mielenterveys- ja päihdepalveluissa ei ole tapahtunut yhtä rajua kysynnän kasvua.

Koko mielenterveys- ja päihdepalvelujen avopalveluissa kasvua oli viime vuonna vain 0,2 prosenttia eli aikuisten vastaanotoilla ei kasvua ole ollut juuri lainkaan.

– Ehkä tässä on tapahtunut sitä samaa mitä muillakin vastaanotoilla eli ihmiset jättivät tulematta koronan takia, Strömberg miettii.

Juha-Pekka Strömberg sanoo olevansa tyytyväinen siitä, että nuoret uskaltavat hakea apua.

Kun oppilas- ja opiskelijaterveydenhuolto ei ole riittänyt kasvavaan kysyntään, nuoret hakeutuvat Nupoliin.

– Parempi hakea apua hiukan liian varhain kuin liian myöhään. Aloitteen tekijänä voi nuoren itsensä lisäksi olla oma perhe tai kaveri.

Kiireettömän hoidon osalta jonot ovat kasvaneet nuorten ja aikuisten palveluissa.

Apua saa

Matalan kynnyksen palvelua

Ison Omenan palvelutorin mielenterveys- ja päihdeklinikka (Suomenlahdentie 1) kauppakeskuskuksen kolmannessa kerroksessa auttaa aikuisia ja 13–22-vuotiaita nuoria ilman ajanvarausta maanantaista torstaihin kello 8–18 ja perjantaisin kello 8–16.

Arkena kello 16 jälkeen ja viikonloppuisin apuna on sosiaali- ja kriisipäivystys.

Espoossa on ollut mahdollista asioida myös puhelimitse tai suojatulla videoyhteydellä.

Nuoret ovat ottaneet sähköiset kanavat huomattavasti aikuisia paremmin käyttöönsä.

Nuorten auttamisessa on turvauduttu myös ostopalveluihin.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut