Rantaradalle uusia raiteita – kaupunkiradan viimeinen suunnitteluvaihe alkaa Kauklahden päästä

Kaupunkiradan rakentamisen yhteydessä remontoidaan myös seitsemän asemaa Espoon alueella. Havainnekuva/ Väylä

Espoon kaupunkiradan rakennussuunnitelmien tekeminen on aloitettu. Viimeiset yksityiskohdat laaditaan uudesta radasta kahden vuoden aikana, jonka myötä päästään itse rakennustöihin.

Väylävirasto ja Proxion solmivat noin 2,3 miljoonaan euron arvoisen sopimuksen kaupunkiradan suunnittelusta Espoon kaupungin alueella Kauklahden ja Tuomarilan välillä.

Uusi raidepari rakennetaan Leppävaaran ja Kauklahden välille. Valmistuttuaan lähijunaliikennettä saadaan eroteltua omille raiteille ja kaukojunia omilleen koko Espoon alueella.

Uusi rata mahdollistaa tiheän metromaisen junaliikenteen Kauklahteen saakka ja myös junatiheyden nostamisen Helsinki–Kirkkonummi-välillä.

Kaupunkiratahankkeen kustannusarvio on yhteensä 275 miljoonaa euroa. Kustannukset jakautuvat valtion, Espoo, ja Kauniaisten kesken. Hankkeen rahoituksesta on jo sovittu.

Uuden radan on määrä olla valmis 7–8 vuoden kuluessa.

Lue lisää:

Espoon kaupunkiradan rakentaminen voi alkaa jo tänä vuonna – Espoo, Kauniainen ja Väylävirasto allekirjoittivat sopimuksen toteuttamisesta

Sote voisi toteutuessaan torpata Espoon osallistumisen kaupunkirataan – "Sopimus antaa mahdollisuuden arvioida uudestaan"

Kauniainen sitoutumassa vain kaupunkiradan suunnittelukustannuksiin, pelkona nouseva hintalappu: "Halutaan nähdä, miltä kustannukset siinä vaiheessa näyttävät"

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut