Raidejokerin työt jatkuvat poikkeuksellisen tiukassa paikassa Leppävaarassa vielä kuukausia: raiteet tulevat melkein kiinni kauppakeskukseen, sen jälkeen tulee jyrkkä mutka

Rakentaminen: Linjaus muuttaa jyrkästi suuntaa kapean kuilun jälkeen.

Alberganpromenadin ylle tulee uusi katos. Promenadin pitäisi avautua loppukesästä. Työt jatkuvan vielä tämän jälkeen Leppävaaranaukiolla loppusyksyyn. Sirpa Repo
Sirpa Repo

Sirpa Repo

Raidejokeria on jo jonkin aikaa rakennettu Leppävaarassa erityisen hankalassa paikassa. Radan linjaus on viety kapeaan koloon Sellon ja Panorama Towerin väliin Alberganpromenadille.

Promenadilla on paljon kävelijöitä. Promenadilta itään päin reitti jatkuu Leppävaaranaukiolle, Hevosenkenkään ja Kehä I:n ali. Bussit ajavat terminaaliin ja Hevosenkengän kohdillakin on vilkas liikenne.

– Tämä kaikki lisää haastetta rakentamisaikana. Hevosenkenkäkin on ahdas paikka, koska raidejokeri tulee rantaradan ja tien väliin, sanoo raidejokerin projektijohtaja Juha Saarikoski.

Promenadin on määrä avautua loppukesästä, mutta työt jatkuvat Leppävaaranaukiolla loppusyksyyn saakka.

Saarikoski sanoo, että talven lumisuus ja pakkaset eivät suuremmin hidastaneet rakennustöitä.

– Promenadin kannen vedeneristyksiä ei päästy tekemään aikataulussa kovien pakkasten vuoksi. Niistä tuli parin viikon aikatauluhaaste, mutta töiden aikataulutuksessa on varauduttava tällaisiin tilanteisiin.

Olemme saaneet taklattua riskit hyvin.

Saarikoski muistelee, että alkuvaiheessa reittiä ei kaavailtu tuohon paikkaan.

– Silloin harkittiin, että Vermon ja Perkkaan suunnilta tuleva linjaus jatkuisi pidempään länteen junaradan vartta. Tuo linjaus olisi pidentänyt reittiä eli olisi vaikuttanut matka-aikaan, Saarikoski selvittää.

Espoon päätepysäkiltä Keilaniemestä raidejokerin linjaus on pohjoiseen. Leppävaarassa sen suunta muuttuu itään. Siinä matkaan tulee reipas kulma.

Saarikosken mukaan valittu reitti ja pysäkki rakennusten välissä on hyvä linjaa käyttävien kannalta. Pysäkin lähellä on juna-asema, bussiterminaali ja kauppakeskus.

Tiukat mutkat eivät koskaan ole hyväksi raitiotielle. Nyt Leppävaarassa on sen lisäksi haasteena, että raitiotietä tehdään valmiiksi rakennettuun ympäristöön.

– Alberganpromenadilla rakennetaan kannen päälle ja lisäksi niillä kohdilla on kevyen liikenteen liuska. Raidejokerin rata tulee vielä kiinni Sellon seinään, Saarikoski esittelee kinkkistä paikkaa.

Raidejokerin alta siirretään valtava määrä johtoja ja putkia.

– Olemme saaneet hyvin taklattua riskit. Kun infraa rakennetaan, maan alta löytyy aina yllätyksiä. Ne on saatu nopeasti hoidettua kuntoon.

Saarikosken mukaan koko raidejokerin rakentamisesta on nyt valmiina vähän alle puolet. Espoon puolella valmiusaste on tätä pidemmällä.

Saarikoski arvelee, että jos valmistumisen aikataulu muuttuu, se aikaistuu kesäkuusta 2024.

Hän pitää raidejokerista käytettävää pikaraitiotie-sanaa perusteltuna, koska se on selvästi nopeampi kuin Helsingin kantakaupungin raitiovaunuliikenteen 14 kilometriä tunnissa.

– Matkanteon nopeuteen vaikuttaa suuresti pysäkillä kuluva aika. 25 kilometriä tunnissa ei vaikuta suurelta nopeudelta. Täytyy muistaa, että siihen on laskettu mukaan pysäkeillä kuluva aika, Saarikoski toteaa.

Muun liikenteen kannalta rakennustyöt ovat Leppävaarassa edenneet pahimman vaiheen ohi.

– Alueella liikkuvien kannalta suurin kipupiste on jo ohitettu Leppävaarassa, kun Leppävaarankadulla tehtävät raidejokerin rakennustyöt saatiin valmiiksi. Työt hankaloittivat liikennettä huomattavasti, sanoo Leppävaaran projektinjohtaja Mika Rantala Espoon kaupungilta.

Joukkoliikenne

Raidejokeri

Raitiolinja Espoon Keilaniemen ja Helsingin Itäkeskuksen välillä.

25 kilometrin mittainen poikittaisreitti.

34 pysäkkiparia, jossa pysäkkien keskimääräinen välimatka noin 800 metriä.

Radasta yhdeksän kilometriä Espoossa, pysäkkipareista 12.

Rakennustyö alkoivat kesäkuussa 2019 ja liikenteen määrä alkaa kesäkuussa 2024.

Radan on tarkoitus olla Espoossa valmiina kuluvan vuoden loppuun mennessä. Sen jälkeen töitä jatketaan muun muassa ajolankojen asennuksella.

Tavoitteena edetä 25 kilometriä tunnissa.

Hinta-arvio noin 386 miljoonaa euroa.

Korvaa bussilinjan 550.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut