Pienryhmä voi pelastaa lapsen, sanoo espoolainen erityisluokanopettaja: "Lähikoulu ei valitettavasti ole kaikille se paras ratkaisu"

Opetus: Erityisluokanopettajan mukaan pienryhmä hyödyttäisi monia.

Erityisluokanopettaja Petra Siltainsuu veti englannin kielen tuntia pienryhmäluokalleen Auroran koulussa. Apuna oli koulunkäynninohjaaja Pekka Viinikka. Katja Riihola
Katja Riihola

Katja Riihola

– Omassa pienessä porukassa tulee se turvallisuuden tunne, kuvailee erityisluokanopettaja Petra Siltainsuu.

Hänen porukkaansa kuuluu kuusi Auroran koulun oppilasta, joilla on kielellisiä erityisvaikeuksia.

Englannin tunti on alkamassa. Tunnilla apuna on koulunkäynninohjaaja Pekka Viinikka. Yksi oppilas pyörittelee jalkapalloa pöytänsä alla ja toinen väittää tehtäväkirjansa jääneen kotiin.

Siltainsuu löytää kirjan neljäsluokkalaisen repusta ja eläimiä aletaan kerrata englanniksi. Kun keskittyminen herpaantuu, hypätään hetkeksi ympäristöopin pariin.

– Kun opetan kaikkia oppiaineita, voimme vaihtaa tarvittaessa vaikka koko päivän lukujärjestyksen. Päivät ja oppilaiden jaksaminen ovat hirveän erilaisia, tietää Siltainsuu.

Kahden oppilaan välissä istuva Viinikka tsemppaa keskittymään ja auttaa tehtävien ratkaisemisessa.

Lähikoulu ei valitettavasti ole kaikille se paras ratkaisu.

– Kahden aikuisen hyöty on siinä, että pystymme eriyttämään opetusta vaikkapa toiseen tilaan, jos on esimerkiksi levottomuutta tai opiskellaan kahta eri asiaa samaan aikaan. Pystymme olemaan vaikkapa yhden oppilaan kanssa koko tunnin, jos on tarve, Viinikka kertoo.

Erityisluokanopettaja Petra Siltainsuun luokalla Auroran koulussa on kuusi oppilasta. Katja Riihola

Espoo on viime vuosina luopunut osasta luokkamuotoisen erityisopetuksen ryhmiä. Kaupunki järjestää yhä useamman erityistä tukea tarvitsevan oppilaan opetuksen lähikoululla yleisopetuksen ryhmässä.

Siltainsuu on suuntauksesta huolissaan. Hänen mukaansa isot ryhmät eivät sovi kaikille: erityisesti aineopettajiin perustuvan yläkoulun puolella tarvittaisiin jo melkoista itseohjautuvuutta.

– Monet tarvitsisivat tukea koulunkäyntiin päivittäin, mutta heidät jätetään yksin seikkailemaan yleisopetuksen ryhmään.

Siltainsuu pelkääkin osan tukea tarvitsevista oppilaista päätyvän koulupudokkaiksi, jos kaupunki jatkaa pienryhmiin perustuvan erityisopetuksen purkamista.

– Oppilaat unohtuvat sinne eikä se ole opettajien vika. Heidän aikansa ei vain yksinkertaisesti riitä eikä heillä ole osaamista tai tarvittavaa koulutustakaan kohdata nykypäivän oppilasaineen kirjoa.

Petra Siltainsuun apuna englannin kielen tunnilla oli koulunkäynninohjaaja Pekka Viinikka. Katja Riihola

Siltainsuu uskoo, että pienryhmäopetusta puretaan säästösyistä: opettajaresurssin vähenemisen lisäksi säästöjä tulee muun muassa koulukuljetusten vähenemisestä – tai niin ainakin luullaan. Hänen mukaansa lapsen etua tulisi katsoa pitkällä tähtäimellä.

– Lähikoulu ei valitettavasti ole kaikille se paras ratkaisu. Jos lapsi jää yksin, miten se vaikuttaa koulu-uraan? Kykeneekö lapsi suorittamaan peruskoulun loppuun? Entä sen jälkeen?

Erityisopettaja katsoo pienryhmämuotoisen opetuksen hyödyttävän monia esimerkiksi juuri kielellisistä erityisvaikeuksista, tunne-elämän haasteista, oppimisvaikeuksista ja keskittymisongelmista kärsiviä oppilaita.

– Voi olla käänteentekevää päästä isosta ryhmästä pieneen.

Paljon tukea tarvitsevien oppilaiden heittäminen yleisopetuksen luokkiin ei ole hänestä väärin yksinomaan erityisen tuen tarpeessa olevia vaan myös yleisopetuksen oppilaita kohtaan.

– Tunneilla eivät opi tuen tarpeiset oppilaat mutteivät ketkään muutkaan.

Lähikoulupilotista tehty väliraportti antaa integraatiosta ruusuisen kuvan, hän sanoo.

– Siihen on nostettu muutamia onnistumisia. Todellinen tilanne on erilainen.

– Jalkautuisivat näihin luokkiin ennen kuin tekevät valtavia päätöksiä. Saisivat realistisen käsityksen siitä, ketkä sopivat yleisopetukseen. Toivotamme heidän tervetulleiksi.

Erityisluokanopettaja Petra Siltainsuun luokalla on kuusi Auroran koulua käyvää neljäsluokkalaista. Katja Riihola

"Itsetunto kasvanut"

Espoolaisen Jasmin Dahinan poika vaihtoi viime elokuussa yleisopetuksen ryhmästä erityisluokalle. Kakkoselle menevä poika oli saanut erityisen tuen päätöksen muun muassa keskittymiseen liittyvien haasteiden vuoksi.

– Hän tarvitsi enemmän tukea kuin normiluokassa pystyttiin antamaan. Hän ei pystynyt keskittymään isossa luokassa ja tarvitsi enemmän aikuisen tukea tunteenpurkauksissa, Dahina kertoo.

Perheessä ollaan tyytyväisiä ratkaisuun, vaikka äiti myöntää, että tieto erityisluokkapäätöksestä huolestuttikin alkuun, koska se tarkoitti myös koulun vaihtumista.

– Hänen itsetuntonsa on kasvanut, kun hän on huomannut, että muillakin on haasteita. Ja hänelle on löytynyt paras kaveri. Isossa ryhmässä hän jäi ulkopuolelle.

– Onneksi pääsimme pienryhmään ennen kuin syntyi isompia ongelmia.

Kommentoi

Mainos: Estateguru Finland Oy

Kolme syytä harkita yrityslainan ottamista

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut