Kirkkonummi rakentaa kalatien vanhan padon ohi

Vesistö: Kalatie avaa reitin Kvarnbyjoen ylävesille. Pato estää tällä hetkellä vaelluskalojen nousun.

Kirkkonummen kunta rakennuttaa uuden kalatien Överbyn padolle. Pato estää tällä hetkellä vaelluskalojen nousun ylävesille kuten Humaljärvelle.

Pato on vuosikymmeniä vanha, ja se on rakennettu aikoinaan patomaan Kvarnbyjoen vettä, jota pumpataan padon yläpuolelta Suomen Sokerin tehtaalle Kantvikiin.

Pato on yksityisellä maalla. Kalatien suunnittelua on valmisteltu yksityisten maanomistajien, Suomen Sokerin, kunnan ja ely-keskuksen yhteistyöllä.

Kirkkonummen kunta on kilpailuttanut hankkeen ja valinnut rakentajaksi VRJ Etelä-Suomi Oy:n 96 000 euron urakkahinnalla.

Kalatie on vesiuoma, joka rakennetaan padon ohi, ja siihen tulee portaat, joita pitkin vaelluskalat pääsevät ylöspäin jokea.

Kalatien rakentaminen on osa Jolkbyjoen ja Kvarnbyjoen kunnostussuunnitelmaa.

Jokiosuus on yhteensä 14 kilometriä pitkä mereltä Humaljärveen saakka. Yksi haara on Jolkbyjoki, joka virtaa keskustan ja Kirkkolaakson läpi.

Kvarnbyjoki on Brossa ja keskustan eteläpuolella varsin huomaamaton ja umpeen kasvanut, ja monissa paikoin tarvitaan vielä kunnostustöitä.

Humaljärvellä on toinenkin Suomen Sokerin säännöstelypato, mutta se ei estä vaelluskalojen nousua ainakaan korkean veden aikana.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut