Länsimetron 52 järjestelmän testausvaihe alkoi – junat pääsevät testiajoihin jo alkusyksystä

Länsimetro: Testauksella varmistetaan järjestelmien toimiminen kaikissa olosuhteissa.

Kiskot länsimetron toiselle vaiheelle Matinkylästä Kivenlahteen on jo asennettu. Juha-Matti Pakka/ Länsimetro Oy
Johanna Halava

Johanna Halava

Länsimetron toisen vaiheen, eli Matinkylästä Kivenlahteen ulottuvan osuuden rakentaminen on edennyt testausvaiheeseen.

– Testaus on ollut käynnissä jo tovin ja tahti vaan kiihtyy. Tästä eteenpäin tehdään testauksia liikenteen alkamiseen saakka, kertoo Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi.

Testaus on laaja vaihe, jolla varmistetaan, että kaikki länsimetroon asennetut 52 järjestelmää toimivat suunnitellusti ja turvallisesti myös poikkeustilanteissa.

– Testaamalla varmistetaan esimerkiksi se, että tulipalon sattuessa hälytys, sprinklerit, hissit ja liukuportaat toimivat niin kuin pitää. Esimerkiksi liukuportaiden pitää ohjata silloin ulos.

Järjestelmien testaus alkaa yksittäisten komponenttien testaamisesta ja etenee yhä suurempien kokonaisuuksien, kuten toimintojen ja järjestelmien, asemien, asemien väliseen ja koko metroinfran testaamiseen.

– Testaus alkaa urakoitsijavetoisilla testauksilla ja myöhemmin me jatkamme, Saksi kertoo.

– Testaus etenee eri kohteissa vähän eri tahtiin.

Testausvaiheen päättymisen jälkeen on viranomaistarkastuksen vuoro.

Länsimetron ykkösvaiheen valmistuminen viivästyi, koska loppuvaiheen töille ja käyttöönottovaiheelle testauksineen ei ollut varattu riittävästi aikaa. Nyt työt etenevät Saksin mukaan aikataulussa.

Uusilla metroasemilla ja ratalinjalla on käynnissä talotekniikka- ja järjestelmäasennuksia. Asemilla tehdään myös julkisivutöitä.

Viimeiset ratakiskot asennettiin viime viikolla. Testiajot uudella osuudella alkavat ratakalustolla kesällä ja metrojunilla alkusyksyn aikana.

Sammalvuoren maanalaisen metrovarikon rakentaminen on jo päättynyt.

Liikenteen on määrä alkaa länsimetron kakkosvaiheen osuudella vuoden 2023 aikana. Länsimetron toisen vaiheen tarkennettu kustannusarvio on 1 159 miljoonaa euroa.

Ville Saksin mukaan koronatilanne on metrotyömailla tällä hetkellä maltillinen.

– Nyt onneksi näyttää siltä, että on ihan yksittäisiä koronatapauksia.

– Meillä oli noin kuukausi sitten suuri piikki koronatapauksissa, kun muutamalla työmaalla oli koronatartuntaryppäitä. Kivenlahden metrotyömaa laitettiin muutamaksi päiväksi kiinni, jotta saatiin tilanne rauhoittumaan. Myös Espoonlahden työmaalla todettiin tapauksia.

Saksin mukaan tilanne oli huolestuttava, mutta nyt ollaan menty parempaan suuntaan.

Länsimetron työmailla työskentelee monia eri kansalaisuuksia. Virossa koronatilanne on nyt erityisen huono.

– Työvoima ei nyt liiku rajan yli, eli virolaiset työntekijät ovat nyt Suomessa, toteaa Saksi.

Maahantulo Virosta Suomeen työssäkäynnin perusteella on rajoitettu vain huoltovarmuuden ja yhteiskunnan toimivuuden kannalta välttämättömään, eli rakennustyöntekijät eivät voi matkustaa maiden välillä.

Lue myös: Länsimetron jatke etenee aikataulussa – koronan vaikutukset työmailla jääneet pieniksi

Maskittomuudesta yhä valituksia

Urakoitsijat ovat määränneet länsimetron työmaille maskipakon. Maskittomista rakennusmiehistä esimerkiksi työmaiden läheisissä ruokakaupoissa tulee kuitenkin edelleen valituksia.

– Työmailla on maskeja saatavilla ja viestitämme, että maskia tulisi käyttää. Mutta puuttuminen tauoilla tapahtuvaan maskin käyttämättä jättämiseen on hankalaa, toteaa Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi.

Kommentoi

Mainos: Estateguru Finland Oy

Kolme syytä harkita yrityslainan ottamista

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut