90-luvulla romulla ei ollut juuri mitään arvoa, nyt se on kymmenien miljoonien bisnes – espoolaisyrityksen kautta lähtee maailmalle laivalasteittain kierrätysmetallia
7
Romu Keinäsellä on uusia laajennussuunnitelmia, mutta Toni Keinäsen mukaan pääkonttori pysyy Kauklahdessa. Anneli Tuominen-Halomo
Katso isompi kuvaUusi kuorma kierrätettävää metallijätettä on tullut Romu Keinäsen toimipisteeseen Kauklahdessa. Ensimmäiseksi kuorma-auto ajetaan vaa’alle. Anneli Tuominen-Halomo
Katso isompi kuvaKierrätyksessä akut käsitellään asianmukaisesti. Anneli Tuominen-Halomo
Katso isompi kuvaKupari on rahanarvoista tavaraa. Muun muassa sähköjohdoissa on kuparia. Arkisto/Anneli Tuominen-Halomo
Katso isompi kuvaRomuautoja odottamassa käsittelyä. Anneli Tuominen-Halomo
Katso isompi kuvaKierrätettävää metallia tulee Romu Keinäselle muun muassa purkutyömailta. Anneli Tuominen-Halomo
Katso isompi kuvaLaivalastillinen metalliromua lähtee maailmalle muutaman viikon välein. Romu Keinänen
Kierrätys: Metallien kierrätyksestä on tullut merkittävää liiketoimintaa. Espoossa sijaitseva Romu Keinänen pyörittää noin 40 miljoonan euron liikevaihtoa.
Pakettiauto, polttoleikkauspillit ja raakaa voimaa on se alusta, jolta on kasvanut liki 40 miljoonan euron liikevaihtoa vuodessa pyörittävä Romu Keinänen Oy. Jyri Keinäsen perustamaa yritystä luotsaa nyt toimitusjohtajana Toni Keinänen.
Kolmessa vuosikymmenessä alalla on tapahtunut paljon. 1990-luvulla romulla ei ollut oikein mitään arvoa. Nyt romu on rahanarvoista tavaraa. Kierrätystä arvostetaan, ja toimintaa säätelevät tarkat direktiivit.
– Vuonna 2006 kierrätimme kuukaudessa 100 000 kiloa metallia, kun viime vuonna määrä oli jo 100 000 tonnia, Toni Keinänen kertoo.
Alkuvuosina Jyri Keinänen myi romut paikallisille romuliikkeille kuorman kerrallaan. Vuonna 2008 lähti ensimmäinen laivalastillinen metalliromua ulkomaille. Vuodessa romua kertyi neljä laivallista.
Romu Keinäsen kautta lähtee kierrätykseen muun muassa muutama tuhat autoa vuodessa. Anneli Tuominen-Halomo
– Nyt laiva lastataan jopa muutaman viikon välein. Laivat hakevat tavaran Inkoon ja Hangon Koverharin satamista. Näistä satamista lähtee bulkki eli irtotavara, joka heitetään laivan ruumaan. Merikontteihin pakattu metalliromu lähtee eteenpäin Vuosaaren satamasta.
Vielä neljä vuotta sitten metalliromua myytiin myös Kiinaan. Sinne vietiin Euroopasta myös valtavat määrät muovia, pahvia ja jätettä. Kun Kiina kielsi jätteiden ja romumetallin maahantuonnin, Romu Keinäselläkin oli mietittävä uudet kanavat metalliromun hyödyntämiseen.
– Nyt terästä lähtee Espanjaan, Ranskaan ja Portugaliin. Siellä se sulatetaan ja valmistetaan harjateräkseksi ja palkeiksi. Metalliromua myydään myös muualle Eurooppaan ja Aasiaan.
Irtotavara lastataan laivaan Inkoon tai Koverharin satamassa. Merikontteihin pakattu metalliromu lähtee maailmalle Vuosaaresta. Romu Keinänen
Romu Keinäsen kierrättämä metalli on kaikkea sardiinipurkista paperitehtaan koneisiin.
– Meille tulee paljon tavaraa purkukohteista, rakentamisesta ja muusta teollisuudesta.
Käytöstä poistettuja autoja käsitellään myös. Viime vuonna niitä lähti kiertoon Romu Keinäsen kautta 4 500 kappaletta.
– Autojen purkaminen on käsityötä. Täältä niistä poistetaan polttoaine, jäähdytysneste ja akut.
Mitä tahansa metallia voi kierrättää lähes ikuisesti sulattamalla ja muokkaamalla uudeksi tuotteeksi.
– Metallia on kierrätetty aina. Vanhat miekatkin sulatettiin ja taottiin uusiksi, Toni Keinänen huomauttaa.
Puolet Romu Keinäsen liikevaihdosta tulee nykyisin värimetalleista. Kuparista maksetaan tällä hetkellä liki tuplaten viime kesään verrattuna. Raudastakin maksetaan yli 200 euroa tonnilta.
Romu Keinäsen kautta lähtee kierrätykseen muun muassa muutama tuhat autoa vuodessa. Anneli Tuominen-Halomo
Kiinnostus harvinaisempia värimetalleja kohtaan on johtanut siihen, että Romu Keinänen ei juurikaan osta katalysaattoreita. Ne sisältävät platinaa, palladiumia ja rodiumia. Näiden metallien kovan hinnan takia katalysaattorit ovat varkaiden himoitsemaa tavaraa. Romu Keinänen ei osta katalysaattoreita, koska yrityksessä halutaan tietää varmasti, mistä tavara on peräisin.
Katalysaattoreiden sisältämästä platinasta, palladiumista ja rodiumista maksetaan tällä hetkellä ennätyshintoja. Yhden katalysaattorin arvo nousee siten muutamasta kymmenestä muutamaan sataan euroon.
Toni Keinäsen mukaan kierrättämisen arvostus ja tietoisuus sen tärkeydestä on kasvanut valtavasti.
2,5 vuotta sitten Romu Keinänen laajensi toimintaansa Vantaalle ja teki sinne neljän miljoonan euron investoinnin.
– Nyt katsellaan hetki, mutta meillä on tarkoitus laajentua edelleen ja palkata lisää väkeä. Olemme espoolainen yritys ja pysymme jatkossakin Kauklahdessa.
94 prosenttia yrityksen liikevaihdosta tulee viennistä. Tulevaisuudessa Suomen osuus jäänee 3–4 prosenttiin.