Rantaradalla alkaa toukokuussa koko kesän kestävä kunnostus – raiteet käydään läpi metri metriltä Pasilan ja Kirkkonummen välillä ja asetellaan millilleen suoraan

Kunnossapitotyöt rantaradalla jatkuvat koko kesän. Arkisto/Päivi Tuovinen

Paavo Rantalainen

Rantaradan Pasila-Kirkkonummi -osuudella aloitetaan toukokuussa koko kesän jatkuva kunnossapitotyö. Noin 100 kilometriä raiteita käydään läpi metri metriltä.

Kyseessä on aika ajoin kaikilla radoilla tehtävä kunnostaminen, jossa ratakiskot asetellaan millilleen suoraan ja radan geometria tarkastetaan ja rataa tuetaan uudella sepelillä.

– Käytännössä rataa nostetaan pari kolme senttiä joka kohdassa ja oikaistaan pieniä painaumia, jos niitä on. Rata käydään läpi joka senttimetriltä, kertoo päällysterakenteen asiantuntija Mikko Sukanen GRK Rata Oy:stä, joka toteuttaa kunnossapitotyön.

Rataosuus Pasilasta Kirkkonummelle on noin 37 kilometriä. Koko matkalla on pariraiteet ja lisäksi Espoon kaupunkirata Leppävaaraan, joten rataa on yhteensä noin 100 kilometriä.

Työt radalla joudutaan tekemään Sukasen mukaan vain yöllä, jotta junaliikenne ei häiriinny. Normaalisti työt aloitetaan sunnuntai-iltana ja jatketaan perjantaiaamuun, Sukanen sanoo.

Radalle levitettävä sepeli lastaan junavaunuihin Ilmalassa Helsingissä ja Kirkkonummen asemalla.

Muita lastauspaikkoja ei Sukasen mukaan osuudella valitettavasti ole, mikä on työn kannalta hieman hankalaa. Lastauspisteet ovat kohteen molemmissa päissä, joten ajomatkaa radalla tulee varsin paljon.

Kirkkonummella junavaunuja lastataan Lidlin kaupan takana ratapihalla, jota on käytetty ennenkin ratatöiden yhteydessä muun muassa sepelin ajoon.

Koko osuudelle tarvitaan laskelmien mukaan noin 13 000 tonnia sepeliä. Määrä vastaa vajaata 300 yhdistelmäkuljetusta, jotka ajetaan Ilmalaan ja Kirkkonummen asemalle.

GRK Rata Oy:lle on myönnetty melulupa, jonka mukaan radalla saa tehdä töitä arkisin yöllä ja lastausta voi suorittaa päivällä sekä yhtenä yönä viikossa.

Työ aloitetaan radan sepelöinnillä, minkä jälkeen kaikki raiteet ja vaihteet tuetaan. Radan tuenta alkaa Pasilasta toukokuun lopulla ja etenee järjestelmällisesti kohti Kirkkonummea. Tuentatyö on tarkoitus saada valmiiksi 1. syyskuuta mennessä.

Kesän kunnostusurakassa tuetaan myös kaikki vaihdealueet, jolloin yöaikaan joudutaan jossakin vaiheessa junavuoroja perumaan.

Kirkkonummen ja Kauniaisten asemien alueella vaihdetaan myös ratapöllejä urakan aikana.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut