Kirkkonummen bussit ajavat Matinkylään vielä vuosia – vielä ehdit kommentoida liityntäliikenteen suunnitelmia

Kirkkonummen bussit ajavat vielä vuosia Matinkylän terminaaliin. Arkisto/Seppo Korkman

Paavo Rantalainen

Kirkkonummen bussilinjat ajavat vielä vuosia Matinkylän terminaaliin. Vaihtoehtona on ollut terminaalin vaihto Espoonlahteen, kun metron jatke on valmis.

Helsingin seudun liikenne (HSL) on selvittänyt Kirkkonummen bussilinjastoa ja ennakoinut sitä vaihetta, kun metroliikenne Kivenlahteen alkaa.

Espoonlahden metroasemalle rakennetaan uusi bussiterminaali, josta on jo pitkään kaavailtu myös Kirkkonummen bussien päätepysäkkiä.

Metron jatke valmistuu näillä näkymin vuonna 2023. Silloin Kivenlahdessa on käytössä yksi sisäänkäynti matkustajille. Toinen sisäänkäynti voidaan avata, kun alueella jo käynnistynyt muu kuin metron rakentaminen valmistuu. Alkuperäisenä ajatuksena on ollut, että Kirkkonummen bussit ajavat Kivenlahden metroaseman vierestä, jolloin bussista voi vaihtaa metroon joko Kivenlahdessa tai Espoonlahdessa.

Bussilinjat joutuisivat kuitenkin ajamaan ruuhkaista reittiä Merivirran kautta Espoonlahteen, jolloin linjojen sujuvuus kärsisi ja kokonaismatka-aika Helsinkiin pitenisi.

Kirkkonummen liityntälinjat suunnitellaan päättymään Matinkylän terminaaliin ainakin vuoteen 2025 saakka. Lopullinen päätepysäkkiratkaisu tehdään myöhäisemmässä vaiheessa, lähempänä Kivenlahden metrokorttelin valmistumista.

HSL:n linjastoluonnoksessa Kirkkonummen linjojen reitit säilyvät pitkälti nykyisellään, ja muutokset keskittyvät enemmän linjoille suunniteltuihin lähtömääriin.

Nykyinen linjasto on tunnistettu toimivaksi ja kustannustehokkaaksi ratkaisuksi suhteessa palvelutasoon, todetaan HSL:n linjastoluonnoksen perusteluissa.

HSL:llä ei tällä hetkellä ole taloudellisia resursseja lisätä liikennettä nykyiseen verrattuna, jolloin kaikki parannukset tietyille alueille tarkoittavat heikennyksiä toisaalle.

Metron jatke tulee osaltaan lisäämään joukkoliikenteen kustannuksia myös Kirkkonummelle, jolloin bussilinjaston suunnitteluun on käytettävissä nykyistä vähemmän rahaa.

Linjastoluonnosta voi kommentoida 25. huhtikuuta saakka osoitteessa hslmetrokivenlahteen.blogspot.com.

Lue myös: Espoo varautuu takkuilevaan metroaloitukseen ja haluaa jatkaa Länsiväylän suoria linjoja Kivenlahden metron aloittaessa – taustalla edellisen aloituksen ongelmat

Muokattu juttua ke 21.4. klo 13.16. Korjattu tietoa Kivenlahden metroaseman sisäänkäynneistä.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut