Kirkkonummen siltahanke meni solmuun valtuustossa – Väyläviraston edustaja piti Kirkkonummen toimintaa sekavana

Uusi yhteys radan yli toteutetaan kahdessa vaiheessa. Ensin rakennetaan uusi silta kuvan etualalle, sitten vanha silta puretaan ja rakennetaan uusi silta tilalle, jolloin molempiin suuntiin tulee lopulta kaksi ajokaistaa. Paavo Rantalainen

Paavo Rantalainen

Kirkkonummentien siltahanke törmäsi melkoiseen solmutilanteeseen maanantai-iltana kunnanvaltuustossa, joka palautti asia uudelleen valmisteluun.

Valtuustossa oli päätettävänä Väyläviraston kanssa tehtävä sopimus uuden sillan rakentamisesta ja hankkeen kustannusarvio.

Hanke on tarkoitus toteuttaa tavalla, joka on Kirkkonummen kunnan hankkeissa varsin epätyypillinen, mistä syntyi valtuustossa epätavallisen paljon kysymyksiä ja epäselvyyttäkin.

Väylävirasto kilpailuttaa parhaillaan hanketta ja etsii urakoitsijaa, joka myös suunnittelee sillan. Suunnitelmat eivät siis ole lähimainkaan valmiit, vaan ne tehdään loppuun, kun urakoitsija on valittu. Urakka on niin kutsuttu STK-malli eli suunnittele ja toteuta -malli.

Kirkkonummen kunta maksaa hankkeen, jonka hinta-arvio on tällä hetkellä 11 miljoonaa euroa. Kunta on varannut hankkeeseen vain 7,5 miljoonaa euroa.

Valtuustossa hämmästeltiin hinnannousua, eikä selkeää syytä sille ollut esittää. Jopa näppäilyvirheeseen viitattiin.

Kokouksessa oli Väyläviraston puolesta hanketta esittelemässä aluepäällikkö Erkki Mäkelä. Hän joutui useita kertoja vastaamaan, voidaanko hanke tehdä halvemmalla kuin 11 miljoonalla eurolla.

Hinta määräytyy Mäkelän mukaan vasta urakkakilpailun jälkeen, ja tarjoukset voivat olla yhtä hyvin enemmänkin kuin 11 miljoonaa, koska rata- ja siltapuolella on nyt urakoitsijoilla paljon töitä.

− Mitään peruuttamatonta ei kuitenkaan ole vielä tehty. Tarjouksia ei ole pakko hyväksyä, Mäkelä totesi.

Toinen lukuisten kysymysten aihe oli valtuustossa sillan pituus, joka on yli nelinkertainen nykyiseen siltaan verrattuna eli noin 230 metriä. Hanke perustuu vuoden 2014 suunnitelmiin.

Kysymyksiä esiteltiin useita, voidaanko hintaa pistää alaspäin, jos itse siltaa lyhennettään eli jätetään pidemmät penkereet kuten nytkin on.

Suunnittelun edetessä luvattiin lyhentää siltaa ainakin eteläpäässä. Asia on huomioitu jo kilpailutusasiakirjoissa.

Monimutkaiseksi hankkeen tekee tässä vaiheessa se, että Väylävirasto on jo käynnistänyt urakan kilpailutuksen, johon siis sisältyy myös sillan suunnittelu.

Ongelmana on nyt se, kuinka paljon kilpailutuksen tässä vaiheessa voidaan suunnitteluehtoihin laittaa muutoksia, vai pitäisikö kilpailutus keskeyttää, Vaarana on, että kilpailutuksessa voidaan joutua markkinaoikeuteen.

Valtuuskokouksessa ajauduttiin pitkälti juridiikan puolelle, eikä selviä vastauksia osannut kukaan sanoa.

Väyläviraston Mäkelä ehti jo vähän hermostua kokouksen kulkuun.

− Olen ollut siltahankkeissa 16 vuotta ja koskaan meillä Väylässä eivät asiat ole niin sekaisin kuin nyt Kirkkonummen kunnalla, Mäkelä tokaisi ja valitteli, että kyseessä on myös Väyläviraston maine urakoitsijoiden silmissä.

Valtuusto päätti lopulta palauttaa asian äänin 32–18. Valtuusto saattaa pitää siltahankkeesta ylimääräisen kokouksen. Asialla on kiire, koska käynnissä olevaa kilpailutusta ei voi määrättömästi venyttää.

Lue myös: Kirkkonummen uusi silta joudutaan rakentamaan kahdessa vaiheessa: Radan yli tulee kaksi selvästi nykyistä pidempää siltaa, hissit ja portaat päihin

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut