Tältä näyttää Espoossa kolmen vuoden kuluttua huristava jättiratikka – raidejokerin linjalla varaudutaan suuriin matkustajamääriin

2024: Raidejokerin linjalla 550 varaudutaan suuriin matkustajamääriin.

HKL:n kalustopäällikkö Heidi Heikkilä kiittelee uusien vaunujen asiakasystävällisyyttä. Niissä ei esimerkiksi ole portaita. Johanna Erjonsalo
Sirpa Repo

Sirpa Repo

Raidejokerin aloittaessa liikennöinnin kesäkuussa 2024 raiteilla kulkee uudenlainen vaunu. Siihen mahtuu enemmän matkustajia kuin nykyisiin ratikoihin ja ovet ovat kummallakin puolella runkoa.

HKL:n kalustopäällikkö Heidi Heikkilä kiittelee Škoda Transtechilta tilattujen vaunujen olevan asiakasystävällisiä. Niissä ei ole portaita. Vain kuljettajalla on pari porrasta, jotta hän istuu korkeammalla kuin matkustajat.

– Raidejokerin pysäkit ovat korkeammalla kuin Helsingin kantakaupungin raitiotieverkon pysäkit. Ratikan lattia on sen ansiosta pysäkkilaiturien kanssa samalla tasolla. Sen vuoksi uudella radalla matkustajat voivat siirtyä sujuvasti pysäkiltä vaunuun.

Heikkilä uskoo, että tämä on mieluinen asia monille matkustajille.

Vaunun keskiosassa on monitoimitila. Se on tarkoitettu esimerkiksi pyörätuoleille ja lastenvaunuille. Niillä kohdin ovat myös vaunun ainoat kääntyvät penkin.

– Uutta nykyisiin vaunuihin on myös se, että niissä on ovet vaunun kummallakin puolella. Sen puolen ovet avautuvat, jolla puolella pysäkki on, Heikkilä esittelee.

Ratikan lattia ja pysäkit samalla tasolla.

Uusi ratikka on reilut kuusi metriä pidempi kuin Helsingissä nykyisin liikennöivät ratikat. Raidejokerin menopeliin mahtuu sen vuoksi 20 prosenttia enemmän matkustajia kuin tällä hetkellä kulkeviin ratikoihin.

Nykyisissä vaunuissa on etu- ja takapää, mutta linjalle 550 tilatut vaunut ovat symmetrisiä.

– Vaunut ovat kahteen suuntaan ajettavia. Niitä varten ei tarvita kääntöraidetta eikä niillä tarvitse ajaa ympyrälenkkiä, jotta pystyy ajamaan samaan suuntaan, josta on tultu. Kuljettaja vain vaihtaa vaunun toiseen päähän, kalustopäällikkö selvittää.

Yhtenäistä nykyisissä ja uusissa ratikoissa on se, että niiden raideväli on sama. Raidejokerin vaunut voivat sen vuoksi kuljettaa matkustajia myös nykyisellä reitistöllä.

– Meille saadun uuden vaunun koeajokatsastus on jo tehty. Sitä on tähän asti ajettu Vallilan, Koskelan ja Arabian alueella. Lähiviikkoina se lähtee liikkeelle koko ratikkaverkolle. Sitä ajetaan pääosin öisin, Heikkilä tietää.

Elo-syyskuun tietämissä on tavoitteena saada se matkustajaliikenteeseen kantakaupungissa. Todennäköisesti ratikka liikennöisi yhdellä linjalla, jota ei ole vielä päätetty.

Raidejokeria varten on tilattu 29 vaunua. Uuden tyyppisellä kalustolla voidaan liikennöidä myös suunnitteilla olevilla raitioteillä.

HSL päätti vaunujen olevan ulkoa vihreävalkoisia. Sisältä ne ovat vaaleita.

Keilaniemestä Itäkeskukseen rakennettava 25 kilometrin mittainen raitiotie korvaa nykyisen bussilinjan 550 kesäkuussa 2024. Raidejokerin rakentaminen on edennyt vähän yli puoliväliin.

ForCity Smart Artic X54 -vaunu

Raidejokerin 550 -linja

Kokonaispituus 34 metriä.

Penkkejä 78 ja lisäksi neljä taitettavaa.

Seisomapaikkoja 136.

Matkustajia yhteensä 214.

Mahdollisuus pidentää ratikkaa kahdella moduulilla, jolloin mittaa 44 metriä.

Tuolloin penkkejä 100 ja kahdeksan taitettavaa.

Seisomapaikkoja 187.

Matkustajia yhteensä 287.

Maksiminopeus 80 kilometriä tunnissa.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut