"Koko Suomen luotettavan taksijärjestelmän maine on kärsinyt", sanoo pitkän linjan taksiyrittäjä

Taksiala: Ristiriidat kytevät yhä taksiyritysten välillä ja kilpailutilanne on vääristynyt. Epätoivo ajaa kuskeja ja yrittäjiä alalta pois.

Matti Karhulahti on taksialan puolestapuhuja. Laadunvalvojana hän näkee ja kuulee paljon asioita, joista julkisuudessakin puhutaan. Heli Koivuniemi

Heli Koivuniemi

Lähitaksin laadunvalvoja Matti Karhulahti kuuntelee herkällä korvalla asiakkaiden kokemuksia vapaista taksiyrittäjistä. Tarinoissa toistuu yllättävän usein sama asia: matkan hinta on kohtuuttoman suuri ja korttimaksu ei onnistu, vain käteinen kelpaa.

Lähes koko työuransa taksikuskina työskennellyttä Karhulahtea harmittaa, että osa kuskeista kilpailee eri säännöillä ja eri sarjassa. Vaikka tilannetta yritetään kaunistella, laadunvalvojana Karhulahti tietää, mitä taistelu Helsingin rautatieaseman tolpilla on.

Vuonna 2018 toteutuneen lakiuudistuksen tarkoituksena oli, että asiakas saa valita auton ja yhtiön, mutta käytäntö on osoittanut, että näin ei aina kuitenkaan tapahdu. Karhulahden mukaan perinteisten taksiyhtiöiden autoja jopa yritetään saapumasta Helsingin rautatieaseman taksiasemalle.

Hän huomauttaa, että taksin hinnoittelun pitää olla taksin ikkunassa näkyvillä. Sekään ei toteudu oletetulla tavalla. Vapaa hinnoittelu on tuonut mukanaan yllätyksiä, kuten minimimaksun, joka voi olla esimerkiksi 25 euroa.

– Harvemmin taksia käyttävät asiakkaat eivät erota niin kutsuttuja vapaita takseja perinteisistä takseista.

Asiakkaat havaitsevat hintojen välisen eron vasta, kun he palaavat samaa reittiä eri taksilla takaisin. Paluukyyti on saattanut maksaa jopa puolet vähemmän kuin menomatkalla. Vielä silloinkaan asiakkaat eivät ymmärrä taksiyritysten välisiä eroja.

Pitkään alalla olleet rehdit yrittäjät jättävät yksi toisensa jälkeen työnsä.

– Valitettavan usein palaute vapaiden taksien villistä hinnoittelusta kanavoituu isompien toimijoiden laadunvalvontaan.

Suurimmilla taksiyhtiöillä, kuten Lähitaksilla, on Karhulahden mukaan sama hinnoittelu kaikissa autoissaan. Laatua valvotaan Karhulahden mukaan kaiken aikaa, mutta pienempiä toimijoita koskevat palautteet harvoin löytävät oikean osoitteen.

Karhulahtea tilanne harmittaa.

– Koko Suomen kattavan laadukkaan ja luotettavan taksijärjestelmän maine on kärsinyt. Pitkään alalla olleet rehdit yrittäjät jättävät yksi toisensa jälkeen työnsä, hän sanoo.

– Rakastan työtäni ja mukavia asiakkaitani. Näin vastaan, kun kysytään, miten 45 vuoden jälkeenkin vielä ajan taksia. Nyt en kuitenkaan enää voi sanoa hyvää taksista.

Karhulahti luettelee syitä mielipiteeseensä: ensin tuli uusi taksilaki, sitten korona ja viimeisenä niittinä Espoon edistämä kulkukeskus.

– Kulkukeskuksen riistohinnoittelu on ajanut yrittäjät kuilun partaalle. Tietenkin säästöä syntyy, kun vammaiset ja vanhukset eivät uskalla käyttää keskuksen palveluita pelätessään, että joutuvat odottaa kyytiä viidestä minuutista tuntiin, Karhulahti avautuu.

Kuka?

Matti Karhulahti

Lähitaksin laadunvalvoja ja Espoon-Kirkkonummen Taksit ry:n varapuheenjohtaja

Toiminut 45 vuotta taksiyrittäjänä

Pitää tärkeänä, että kaikilta taksikuljettajilta vaaditaan kuljettajakoulutus.

On tyytyväinen siihen, että taksamittarit muuttuivat pakolliseksi ja että takseissa on valotunnus.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut