Yhä useampi auto ohjelmoidaan uudelleen – "Tehoa jopa puolet lisää", sanoo autotohtori Ilari Waloranta

Autotohtori: Yhä useampi auto ohjelmoidaan uudelleen. Uudelleenohjelmointi rajoittaa auton takuuta.

Espoolainen Ilari Waloranta taikoo lisää voimaa diesel- tai bensiinimoottoreihin. Ari Lahti

Mauri Nurmi

Espoolainen Ilari Waloranta on todellinen autotohtori. Moottorin uudelleenoptimoinnilla hän taikoo lisää voimaa diesel- tai bensiinimoottoreihin.

– Auton alkuperäinen ohjelma muokataan uusille arvoille. Näin saadaan hurjasti lisää tehoa, jopa puolet lisää. Kulutus pienenee ja moottorin vääntö paranee, auto-ohjelmoija Waloranta sanoo.

Koneen optimointia tehdään uusiin ja vanhoihin autoihin. Automerkistä riippumatta.

– Vanhimmat tekemäni automallit ovat 30 vuoden takaa. Eniten tehdään alle kymmenen vuotta vanhoja pelejä. BMW, Mercedes-Benz ja Volkswagen ovat suosituimpia tuunauskohteita. Ohjelmointeja käytetään tänä päivänä todella runsaasti. Suosittua hommaa, ja alan tekijöitä löytyy, hän kertoo.

Koulutukseltaan Ilari Waloranta on insinööri.

– Ohjelmointi, tietokoneet, autot ja kaikenlainen tekniikka ovat aina kiinnostaneet. Työ on aikanaan alkanut omasta autoharrastuksesta. Täytyy tietenkin ymmärtää, miten auton moottorit toimivat. Muuten hommasta ei tule mitään, Waloranta jatkaa.

Autoilijat tykkäävät, kun tehot kasvavat ja kulutus pienenee.

Uudelleen ohjelmointi eli varsinainen toimenpide on yksinkertainen. Ilari Waloranta lukee auton moottoriohjelman OPD-portista.

– Saan sieltä kaikki mahdolliset tiedot ja arvot. Muun muassa turbon ahtopaineet ja polttoaineen syöttölukemat.

Waloranta muokkaa arvot uuteen uskoon asiakkaan toiveiden mukaisesti, ja tuore, paranneltu koneohjelma asennetaan uudestaan.

– Kaikki ohjelmat räätälöidään. Useimmat työt onnistuvat odottaessa. Palvelu kestää yleensä tunnin verran, ja hintalappu on noin 300 euroa, autotohtori toteaa.

– Optimoinnissa on tärkeää, että moottori on varustettu turbolla. Vapaasti hengittäviin koneisiin ohjelmointia ei kannata tehdä, ellei valmistaja ole rajoittanut moottorin tehoa.

Millä tavalla autojen valmistajat suhtautuvat moottorin uudelleenoptimointiin?

– Kyllähän ne rajoittavat takuuta, mikäli he huomaavat muutoksia ohjelmoinnissa. Toki olen tehnyt runsaasti myös takuunalaisia autoja, Waloranta tunnustaa.

Asiakkaiden ikähaitari on laaja, aina 18-vuotiaista lippalakkikuljettajista eläkepappaan asti. Tehon kasvu kiinnostaa kaikenikäisiä autoilijoita. Lisäksi moottoriohjelmia voidaan uusia traktoreihin, työkoneisiin tai esimerkiksi vesiskoottereihin.

Työ on mahdollista tehdä asiakkaan luona. Asennuksia tehdään myös iltaisin ja viikonloppuisin.

– Annan työlleni tyytyväisyystakuun. Asiakkailta saatu palaute on kiitettävällä tasolla. Autoilijat tykkäävät, kun tehot kasvavat ja kulutus pienenee. Sitähän jokainen automies tai -nainen toivoo, Ilari Waloranta päättää.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut