Yrityksiä myydään liian vähän – "Ostajia riittää, nyt pitää saada lisää yrityksiä myyntiin"

Yritysvälittäjä Mikko Ruosteenoja (vas.) välitti huonekaluja maahantuovan Jean Vernetin vajaat kaksi vuotta sitten. Uudet omistajat Anna, Andreas ja Maria Ehrnrooth ovat tyytyväisiä ostokseensa. Päivi Tuovinen

Karri Kannala

Suomessa vuosittain toteutettavista yritysten omistajanvaihdoksista ei tunnu löytyvän kattavaa tilastoa miltään instanssilta. Eri lähteistä hankittujen tietojen pohjalta voidaan kuitenkin arvioida, että valtakunnallisesti toteutetaan 3000–4000 omistajanvaihdosta per vuosi ja niistä noin neljännes on sukupolvenvaihdoksia.

– Tarve olisi huomattavasti suuremmalle määrälle ja on selvää, että nykytilanne aiheuttaa yhteiskunnallemme merkittäviä tappioita menetettyjen työpaikkojen, palveluiden sekä verotulojen muodossa, napauttaa Suomen Yrityskaupat Oy:n auktorisoitu yritysvälittäjä Mikko Ruosteenoja.

Uudellamaalla on noin kolmannes Suomen pk-yrityksistä, joten myös omistajanvaihdosten määrä, mutta erityisesti myös tarve, painottuu tänne.

– Noin 30 000 yritystä suunnittelee omistajanvaihdosta seuraavan viiden vuoden aikana ja juuri tällä hetkellä asia on ajankohtainen noin 5 000 yritykselle, Ruosteenoja laskee.

Uudellamaalla yrityskauppoja ja sukupolvenvaihdoksia tehdään vuosittain karkean arvion mukaan yhteensä noin 650–1 000. Uudellamaalla alkoi maaliskuussa kaksivuotinen omistajanvaihdoshanke. Hankkeessa ovat mukana muun muassa Espoon, Helsingin ja Vantaan kaupungit.

– Hankkeen tavoitteena on lisätä omistajanvaihdosten määrää Uudellamaalla nykyisestä määrästä 1500 kappaleeseen per vuosi. Lisäksi on tärkeää luoda Uudellemaalle toimintamallit, joilla tavoitetaan yrittäjät ja omistajat, joille omistajanvaihdokset ovat ajankohtaisia lähivuosina sekä ohjata heidät tarjolla olevien kehittämispalveluiden piiriin.

Noin 30 000 yritystä suunnittelee omistajanvaihdosta.”

Kuinka paljon Uudellamaalla on hyvässä kunnossa olevia yrityksiä, joille ei vain löydy jatkajaa?

– Tarkkoja lukuja ei löydy mistään tilastosta, mutta eri tutkimusten mukaan voidaan arvioida, että Uudellamaalla on vuosittain jopa 4000–5000 yritystä, jotka suunnittelevat omistajanvaihdosta, mutta syystä tai toisesta se ei toteudu.

Yleisimpiä syitä sille, ettei jatkajaa löydy on useita.

– Yrityksellä ei ole omistajuusstrategiaa, liiketoiminta ei ole kannattavaa, huonot tulevaisuudennäkymät, jatkajaa ei tosissaan etsitä, ei kerrota kenellekään yhtiön olevan myynnissä, ei osata myydä yritystä, ryhdytään myymään yhtiötä liian myöhään, annetaan yhtiön tilanteen heikentyä ennen myyntiin laittamista, yritystoiminta on liian henkilöitynyttä yrittäjään tai liiketoiminnan haltuun ottaminen on liian vaikeaa, Ruosteenoja luettelee.

Omistajanvaihdosten alueelliset erot riippuvat hyvin paljon yritystoiminnan luonteesta. Ruosteenojan mukaan pääkaupunkiseutu kiinnostaa yritysten ostajia hyvin paljon. Mutta.

– Voi myös olla, että tulevaisuudessa työpaikkoja ja yrityksiä sijoittuu entistä enemmän keskustojen ulkopuolelle. Liiketilamarkkinasta voi päätellä tätä kehitystä.

– Menestyville kivijalkaliikkeille hyvillä liikepaikoilla löytyy kyllä ostajia, mutta toki suurten kaupunkien keskustojen tyhjentyminen, kauppakeskukset, verkkokauppa ja tällä hetkellä korona vaikeuttavat muun muassa Helsingin kantakaupungin kivijalkaliikkeiden toimintamahdollisuuksia.

– Helsingin keskusta on jatkossakin hyvä paikka yrityksen näyttelytilalle, mutta menestyvä yritys pystyy verkkokaupan avulla palvelemaan asiakkaita myös laajemmalta alueelta ja tällä on merkitystä uuden omistajan etsinnän näkökulmasta. Yrityksen ostajahan ostaa yhtiön tulevaisuuden, ei menneisyyttä.

Yrityskaupat

”Juuri se määrä kuin markkina mahdollistaa”

Espoon Yrittäjien toimitusjohtaja Erkki Pärssinen toteaa edustavansa hieman yrittäjäjärjestön yleisestä linjauksesta poikkeavia näkemyksiä omistajavaihdoksiin liittyen.

– Yrityskauppoja ei nähdäkseni tehdä liian vähän, vaan niitä tehdään juuri se määrä, kuin mihin markkina antaa mahdollisuuden. Voisiko yrityskauppoja syntyä enemmän, riippuu siitä, ovatko yritykset tarpeeksi houkuttelevia lisäarvon ja kannattavuuden kannalta ostajan näkökulmasta, hän sanoo.

Pärssisen mukaan omistajavaihdoksen lisäksi pitäisi opastaa yrittäjiä ajamaan yrityksensä toiminta tarvittaessa alas.

– Yritykset, joilla ei ole todellista lisäarvon tuottamisen mahdollisuutta ostajalle, pitäisi opastaa ajamaan toiminta hallitusti alas. Näin yrittäjä voisi yrittää mitata ulos kaiken mahdollisen, mitä voi yritystoimintaa harjoittaen vielä saada ennen yritystoiminnan päättymistä ja ainakin välttää turhia kuluja.

Mistä uskot johtuvan, että hyväkuntoisillekin yrityksille on haastavaa löytää riittävää määrää jatkajia?

– Tämä on aika kummallinen väite, jota jostain syystä halutaan pitää yllä. Kaikille yrityksille, jotka voivat tuottaa lisäarvoa ostajalle, löytyy ostaja. Mutta on hyvä myös muistaa, että jos joku yritys katoaa markkinoilta, se ei välttämättä ole huono asia toisten yritysten kannalta. Tuskinpa koskaan markkina jää täyttymättä. Yrittäjäuran aloittaminen ostamalla yritys voi olla hyvä vaihtoehto, jos muistaa huolehtia rahoituksesta niin, että se jättää myös mahdollisuuden yritystoiminnan kehittämiseen.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut