Jättihankkeesta hyviä uutisia: Raidejokeri valmistumassa budjetissa ja etuajassa – liikennöinti voi alkaa jo 2024 alussa

Raidejokerin rakennustöitä Otaniemessä keväällä 2020. Arkisto/Anneli Tuominen-Halomo
Minna Airamaa

Minna Airamaa

Raidejokerin rakentaminen etenee aikataulustaan edellä ja liikennöinti voi rakennustöiden puolesta alkaa jo alkuvuodesta 2024 eli noin viisi kuukautta alkuperäistä aikataulua aiemmin.

Keilaniemestä Itäkeskukseen kulkevaa pikaratikkalinjaa on rakennettu kaksi vuotta. Alunperin hankkeen oli määrä aloittaa liikennöinti kesällä 2024.

Kun rakennustyöt saadaan päätökseen, aloitetaan raitiotien ja sen järjestelmien käyttöönottotestaukset ja koeliikenne.

Projektijohtaja Juha Saarikosken mukaan liikennöinnin aloitusta on jo suunniteltu yhteistyössä HSL:n kanssa. Saarikoski on luottavainen siihen, että uusi aikataulu pitää.

– Toki rakentamisessa voi aina tulla yllätyksiä, mutta niiden määrän pitäisi tästä eteenpäin olla pieni, kun töitä tehdään pääosin maan pinnalla. Käyttöönottovaihe on nyt suurin riski aikataululle, mutta sitäkin olemme jo suunnitelleet paljon ja uskon, että se menee hyvin, Saarikoski sanoo.

Saarikoski kertoo, että oppia ja kokemuksia on haettu muun muassa länsimetrosta sekä Tampereen pikaratikasta.

– Jos siellä tulee ongelmia käyttöönoton kanssa, meillä on aikaa ottaa opiksi.

Raidejokerin suunniteltua nopeampaan valmistumiseen ovat Saarikosken mukaan vaikuttaneet monet tekijät.

Yksi syy on korona, jonka ansiosta liikennemäärät vähenivät ja töitä päästiin tekemään muun muassa Leppävaarassa ja Otaniemessä suunniteltua tehokkaammin.

– Isoin tekijä on se, että leudon ja vähälumisen toissa talven vuoksi saimme työt hyvään vauhtiin heti alkuvaiheessa ja se on luonut aikatauluun positiivista kierrettä. Myös allianssi-malli on nopeuttanut aikataulua, Saarikoski toteaa.

Hanke pysyy tämän hetken tiedon mukaan budjetissa. Raitiotieinfran kustannusarvio on 386 miljoonaa ja varikon noin 70 miljoonaa euroa. Hanke saa valtionavustusta 30 prosenttia ja loppu jakautuu niin, että Helsinki maksaa 65 prosenttia ja Espoo 35 prosenttia.

– Aikataulun nopeutuminen on tuonut säästöjä, mutta toisaalta lisäkustannuksia tulee Patterimäestä, Saarikoski sanoo.

Korkein hallinto-oikeus hylkäsi viimeisimmän Patterimäen puistoa koskeneen valituslupahakemuksen helmikuussa. Saarikoski arvioi, että prosessista tulee noin miljoonaluokan lisäkustannukset. Tämän hetken arvion mukaan valitusprosessi ei kuitenkaan ole viivästyttänyt hanketta.

– Päätös tuli hyvään aikaan. Jos siinä olisi kestänyt muutamaa kuukautta pidempään, hanke ei valmistuisi 5 kuukautta etuajassa.

Espoon puolella pääosa raidejokerin rakennustöistä valmistuu jo tämän vuoden aikana. Ensi vuonna työt jatkuvat Keilaniemen päätepysäkillä sekä ajolankojen asennuksilla ja viimeistelytöillä.

Tällä hetkellä 25 kilometriä pitkän radan raiteista on valmiina 11 kilometriä. Tänä kesänä töitä tehdään vilkkaasti, sillä vuoden loppuun mennessä kiskoja on määrä olla valmiina 20 kilometrin matkalla.

Viimeisiä rakennuskohteita linjalla ovat Helsingin puolella sijaitsevat Patterimäen tunneli, Eliel Saarisen tie, Maaherrantie, Viikinkaari ja Varikkotie sekä päätepysäkit.

Lue myös:

Tältä näyttää Espoossa kolmen vuoden kuluttua huristava jättiratikka – raidejokerin linjalla varaudutaan suuriin matkustajamääriin

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut