Kaupunki saa uuden tulosalueen ja kaupunginjohtajasta tulee pätkätyöläinen – tätä Espoo tavoittelee organisaationsa uudistamisella

Hallinto Espoolaisille on tarjolla noin tuhat luottamustehtävää.

Espoo uudistaa organisaatiotaan. Kaupungintalo on ollut tyhjillään jo kauan. Sen korvannee tulevaisuudessa Espoolaisten talo. Anneli Tuominen-Halomo

Anneli Tuominen-Halomo

Espoon kaupungin johtamisjärjestelmä uudistuu ja muutokset luottamushenkilöorganisaatiossa tulevat voimaan, kun uusi kaupunginvaltuusto aloittaa työnsä.

Muun muassa valtuustoryhmien puheenjohtajat olivat kiinteästi mukana uudistustyössä, ja nykyinen kaupunginvaltuusto hyväksyi uudistuksen maaliskuussa yksimielisesti.

Uudella toimialarakenteella ja siihen kytkeytyvillä luottamushenkilöorganisaation muutoksilla tavoitellaan vahvempaa Espoo-tarinan toimeenpanoa, matalampaa organisaatiota ja tehokkaampaa hallintoa. Muutoksilla varaudutaan myös sote-uudistukseen, mutta esitykset ovat tarkoituksenmukaisia, vaikka uudistus ei toteutuisikaan.

Suurin muutos on se, että Espooseen muodostetaan elinvoiman tulosalue. Se kattaa elinkeino-, maahanmuutto- ja työllisyyspalveluihin liittyvät asiat sekä kulttuurin ja liikunnan.

Kaupunginjohtajan virka muutetaan määräaikaiseksi. Kun virka seuraavan kerran täytetään, ensimmäinen määräaikaisuus on seitsemän vuotta ja sen jälkeen on mahdollisuus kahteen neljän vuoden jatkokauteen.

Huolta demokratian kaventumisesta ei ole.

Dramaattisia uudistuksia ei käytännössä tule.

– Dramaattisia uudistuksia ei käytännössä tule. Jos maakuntauudistus etenee, Espoolla on käytössään tarkoituksenmukaisempi organisaatio, Espoon suurimman valtuustoryhmän eli kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Henrik Vuornos sanoo.

Hän muistuttaa, että uudistusta on valmisteltu huolellisesti. Työ alkoi jo valtuustokauden alussa, jolloin selvitettiin pormestarimallin käyttöönottoa.

Vuornoksen mukaan luottamushenkilöiden määrä pysyy lähes nykyisellään. Lautakuntien määrä vähenee yhdellä, kun ympäristö- ja rakennuslautakunnat yhdistetään.

– Espoossa on lähes tuhat erilaista luottamustehtävää. Muutaman paikan muutoksella suuntaan tai toiseen ei ole merkitystä. Enemmän on kiinni siitä, miten kukin saamansa luottamustehtävän hoitaa eli miten hyvin perehtyy asioihin, Vuornos sanoo.

Pormestarimalli ei edennyt Espoossa, ja se on pettymys vihreille.

Asioihin voi löytyä hyvää synergiaa esimerkiksi tapahtumien järjestämisessä.

Uudessa organisaatiossa kaupunginhallituksen puheenjohtajalla on kuitenkin mahdollisuus hoitaa tehtävää kokopäiväisesti.

– Vihreiden kannalta suurin huoli on se, miten ympäristöasiat tulevat otetuiksi huomioon yhdistetyssä ympäristö- ja rakennuslautakunnassa. Espoossa korostetaan lähiluontoa ja vihreyttä, mutta näille asioille ei olekaan omaa lautakuntaa, vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Sirpa Hertell sanoo.

– Rakentamisessa oltiin lisäämässä virkamiesvaltaa, mutta päätöksen mukaan kaikki yli 2 000 neliön hankkeet pitää käsitellä lautakunnassa.

Kestävän kehityksen edistäminen poikkihallinnollisesti on myös tärkeä asia vihreille. Ilon aihe on myös se, että koulujen johtokunnista ei toistaiseksi luovuta, vaan ne jatkavat toimintaansa ainakin kaksi vuotta.

Sdp:n valtuustoryhmä on puheenjohtajansa Markku Sistosen mukaan pääosin tyytyväinen uudistukseen.

– Vaikutusmahdollisuudet ovat luottamushenkilön näkökulmasta edelleen hyvät.

Sistosen mukaan tulevassa mietityttää se, miten nuorisopalvelut erottuvat kasvun ja oppimisen toimialalla.

– Lapsiin ja koulutukseen liittyvät asiat ovat lähellä nuorisoa, joten siellä voi syntyä hyviäkin kytköksiä ja kohtaamisia.

Elinvoiman tulosyksikköä ei vielä ole olemassa, joten sen tuleva toiminta mietityttää, koska liikuntapalvelut samoin kuin kulttuuripalvelut liitetään siihen.

– Asioihin voi löytyä hyvää synergiaa esimerkiksi tapahtumien järjestämisessä, Sistonen toteaa.

Isoja kokonaisuuksia

Uusi organisaatio

Espoon kaupungin organisaatio perustuu seuraaviin kokonaisuuksiin:

Kasvun ja oppimisen toimiala, johon kuuluvat varhaiskasvatuksen, perusopetuksen, toisen asteen koulutuksen ja nuorisopalvelujen tulosyksiköt sekä ruotsinkielisten sivistyspalvelujen tulosyksikkö.

Hyvinvoinnin ja terveyden toimiala, johon kuuluvat perhe- ja sosiaalipalvelujen, terveyspalvelujen ja vanhuspalvelujen tulosyksiköt.

Kaupunkiympäristön toimiala, johon kuuluvat kaupunkisuunnittelun ja kaupunkitekniikan tulosyksiköt, Tilapalvelut-liikelaitos sekä ympäristökeskuksen, rakennusvalvonnan ja ympäristöterveydenhuollon toiminnoista muodostuva tulosyksikkö.

Elinvoiman tulosalue, johon kuuluvat elinkeino-, maahanmuutto- ja työllisyyspalveluista muodostuva tulosyksikkö sekä kulttuurin ja liikunnan tulosyksiköt.

Konsernihallinto, johon kuuluvat kaupungin keskitetyt ohjaus- ja palvelutoiminnot.

Muita toimielimiä ovat Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen johtokunta sekä lakisääteiset tarkastuslautakunta ja keskusvaalilautakunta.

Kommentoi

Mainos: Estateguru Finland Oy

Kolme syytä harkita yrityslainan ottamista

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut