Valtaosa Espoon ehdokkaista vastustaa ruuhkamaksuja – vastustajia eniten perussuomalaisissa, kannattajia vasemmistossa ja vihreissä

Vaalikone: Vastustajia on eniten perussuomalaisissa. Vihreistä 67 prosenttia kannattaa maksuja.

Monet kuntavaaliehdokkaat ovat sitä mieltä, että Suomessa ei edes ole ruuhkia. Klaus Nurmi

Anneli Tuominen-Halomo

Espoolaiset kuntavaaliehdokkaat eivät näe ruuhkamaksuja hyvänä asiana. Länsiväylän vaalikoneessa kysymys oli asetettu näin: Ruuhkamaksut tulee ottaa käyttöön pääkaupunkiseudulla.

Vastanneista 69,6 prosenttia ilmoitti olevansa eri mieltä. Samaa mieltä oli runsaat 24 prosenttia vastaajista. Noin kuusi prosenttia vastaajista ei osannut ilmaista kantaansa ruuhkamaksuihin. Vastanneita oli 447.

Eniten ruuhkamaksun vastustajia on perussuomalaisissa, joista 96 prosenttia on sitä mieltä, että ruuhkamaksua ei pidä ottaa käyttöön. Kanta on selvä myös kristillisdemokraattien ja keskustan ehdokkailla, sillä molemmissa 91 prosenttia ei halua niitä.

Kokoomuslaisista 89 prosenttia vastustaa ruuhkamaksuja.

Demareissa ruuhkamaksuasiassa on hajontaa. Niitä vastustaa 67 prosenttia ja kannattaa 19 prosenttia vastaajista.

Vasemmistoliiton ehdokkaista 75 prosenttia on sitä mieltä, että ruuhkamaksu tulisi ottaa käyttöön, ja he ovat vihreitäkin innokkaampia ruuhkamaksun kannattajia. Vihreistä 67 prosenttia haluaisi ruuhkamaksuja.

Suomessa ei ole sellaisia ruuhkia, joita aidosti pitäisi hillitä.”

Vastustajien vastaukset ovat kipakoita. Moni huomauttaa myös, että ennen kuin ruuhkamaksuja voidaan harkita, joukkoliikenteen pitää olla toimivaa ja kevyen liikenteen reittien kattavia.

– Jyrkkä ei tällaiselle rahastukselle, Olli Mård (ps) perustelee.

– Ei missään tapauksessa, sanoo myös Liike Nytin Jonna Löflund vaalikoneen vastauksessa.

– En koe ruuhkamaksujen olevan ajankohtaista, etenkään näin korona-aikana, Irina Ambrosin (kd) toteaa.

– Ei tarvetta Suomessa, Upi Talsi (kok) kiteyttää.

– Oma auto on monelle ainoa järkevä vaihtoehto, jota ei pidä vaikeuttaa ja aiheuttaa lisää kustannuksia, Sari Ojanen (kok) huomauttaa.

– Espoon joukkoliikenne on toimimatonta ja metron myötä ihmisten siirtymisiin käytetty aika on pidentynyt, täysin eri mieltä vaihtoehdon valinnut Helena Tommola (sd) kirjoittaa.

– Pitää satsata julkisiin kulkuvälineisiin tai -mahdollisuuksiin niin, että laatu vähentää esimerkiksi autoilua, Christer Holmlund (r) muotoilee.

– Harkitsisin tätä pitkään, sillä vaihtoehtoja oman auton käytölle on paikoin heikosti. Mikäli ruuhkamaksujen käyttöönottoon kuitenkin päädytään, niin siitä tulevat tulot tulisi ohjata joukkoliikenteen kehittämiseen, Tommi Liinalampi (vihr) kirjoittaa.

– Ruuhkamaksut koettelisivat rankimmin pienituloisia, liikuntaesteisiä ja pienyrittäjiä, joille auton käyttö on välttämättömyys. Kaikki eivät voi valita liikkumista joukkoliikenteellä, vaikka haluaisivatkin, Birgitta Johansson (ymp) huomauttaa.

– Tämä on vain uusi tapa tehdä rahaa autoilulla, sanoo puolestaan Riikka Nieminen (pir).

– Niillä voidaan kerätä Tukholman tapaan varoja joukkoliikenteen kehittämiseen, jolloin sen osuus lisääntyy, Kari Uotila (vas) perustelee ruuhkamaksuille myönteistä kantaansa.

Länsiväylän vaalikoneesssa voit tutustua ehdokkaiden mielipiteisiin. Vaalikone löytyy osoitteesta www.lansivayla.fi/vaalikone.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut