Kaupunkikeskus: Leppävaaran keskustan suunnittelu aloitetaan alusta kokonaan uudelta pohjalta.
Leppävaaran keskustan radan pohjoispuolta koskevat, vuosia työstetyt suunnitelmat menevät uusiksi ja alueen suunnittelu käynnistetään alusta kokonaan uudelta pohjalta.
Poikkeuksellinen päätös syntyi maanantaina kaupunginhallituksen elinkeino- ja kilpailukykyjaostossa (eky), joka päätti, ettei radan pohjoispuolen suunnitteluvarauksia jatketa.
Päätös tarkoittaa käytännössä sitä, että pohjoispuolen suunnittelussa palataan kahdeksan vuoden työn jälkeen lähes alkutekijöihin ja koko alueen rakentaminen viivästyy.
Puolueita jakanut päätös syntyi äänestyksen jälkeen äänin 6–3. Suunnittelun käynnistämistä uudelleen laajemmalta pohjalta esitti jaoston puheenjohtaja Markku Markkula (kok.), joka on arvostellut pohjoispuolen suunnitelmia aiemminkin.
Markkulaa kannattivat kokoomuksen, Rkp:n ja perussuomalaisten edustajat.
Virkamiesesityksen eli varausten jatkamisen puolesta äänestivät demareiden, vihreiden ja vasemmistoliiton edustajat.
– Esitetty ratkaisu oli monestakin syystä mahdoton toteuttaa. Käytännössä kaupunki olisi käyttänyt 100 miljoonaa siihen, että huippupaikalle saadaan pysäköintipaikkoja ja samalla vaikeutetaan liikennettä Lintuvaarasta. Myöskään radan yli esitetty putki ”Tikkurilan mallin” mukaan ei kelpaa 100 000 asukkaan kaupunkikeskuksen ytimeen, Markkula sanoo.
Esitetty ratkaisu olisi tuonut kaupungille noin 105 miljoonan euron rakentamiskulut. Kaava-alueelta saatavat tulot olisivat olleet noin 54 miljoonaa euroa. Noin 50 miljoonan euron vaje olisi katettu muualta lähialueilta saatavilla maankäyttötuloilla.
Demareiden Juri Aaltonen puolestaan on pettynyt ekyn ratkaisuun.
– Tämä on hirvittävän suuri riski Leppävaaran keskustan kehittämiselle. Kukaan ei voi tietää, mitä tästä seuraa: saadaanko tilalle parempi ja halvempi ratkaisu. Suuri riski on sekin, että keskustan kehittäminen viivästyy rankasti. Nyt valmista saadaan aikaisintaan 30-luvulla, Aaltonen kommentoi.
Radan pohjoispuolelle Selloa vastapäätä oli määrä nousta asuin- ja toimistokortteli hotellitorneineen. Korttelin keskelle olisi muodostunut kaupunkiaukio, josta oli kulku radan ylittävälle kävelysillalle.
Kävelysilta olisi samalla toiminut matkakeskuksena ja liittynyt radan toisella puolella suunnitteilla olevaan Sellon laajennukseen. Samalla Turuntietä olisi siirretty lähemmäs rataa.
Suunnitteluvarauksia alueelle oli YIT:llä, Skanskalla, Scandicilla ja Spondalla. Nämä varaukset eky katsoo nyt rauenneeksi, koska tavoitteita ei ole kyetty saavuttamaan eikä toteuttamiskelpoista etenemiskonseptia ole esitetty.
Eky katsoo, että keskusta-alueen uusi suunnittelu on käynnistettävä niin, että suunnittelualue kattaa koko Gallerian, Metropolian entisen oppilaitostontin sekä Kehä I:n rajaaman alueen.
Tähän saakka suunnittelu on kohdistunut pienemmälle alueelle, eivätkä Galleria ja Metropolian tontti ole olleet mukana.
Uusi, laajempi alue muodostaa ekyn päätöksen mukaan ”suurimman Suomessa rakennettavan uuden kaupunkikeskustan”.
Jotta pysäköinti, liikennejärjestelyt ja radan yli kulkeva silta voitaisiin toteuttaa paremmin ja taloudellisemmin, eky esittää 4–5 kuukautta kestävää kilpailua. Jatkotyötä koskeva sopimus voitaisiin tehdä kilpailun parhaan ehdotuksen tehneiden kanssa.
Suunnitteluun tulee ottaa mukaan kaupungin elokuussa aloittava elinvoiman tulosalue, ja suunnitelmat tulee laatia niin, että kokonaisuus voidaan toteuttaa vaiheittain ja lopputuloksena on radan ja Turuntien ylittävä yhtenäinen rakennuskokonaisuus.