Espoolaissyntyisen Jonna Johanssonin maalaukset pohjautuvat sosiaalisesta mediasta otettuihin valokuviin – taideteosten kehot paljastavat maailman monimutkaisuuden

Taide: Galleria Aarnissa avautui Ways of seeing Espoo -näyttely, joka herättää taidekriitikon mukaan katsojassa hämmentäviä tunteita ja ajatuksia.

Jonna Johansson herättää taiteellaan katsojassa monimutkaisia ajatuksia. Jonna Johansson

Espoon Leppävaarassa, Galleria Aarnissa avautuneessa näyttelyssä on esillä kuvataiteilija Jonna Johanssonin töitä, joissa maalauksien aineistona ja malleina on käytetty sosiaalisesta mediasta hankittuja valokuvia.

Taidekriitikko, dosentti Juha-Heikki Tihinen arvioi Johanssonin taidetta näin:

– Johanssonin taide tutkii kehollisuutta ja ihmisenä olemista tässä ajassa, kehossa ja maailmassa. Hänen maalauksensa perustuvat esimerkiksi erilaisten sosiaalisesta mediasta peräisin olevien valokuvien pohjalta työskentelyyn, jossa valokuvan realismi haihtuu ja hälvenee maalausprosessin myötä.

Lopputuloksena Tihisen mukaan syntyy maalauksia, jotka ovat edelleen esittäviä, mutta eivät millään hyperrealistisella tavalla, vaan niiden esittävyys on monumentaalisempana ja ilmaisultaan pelkistyneempää.

– Samalla Johansson harjoittaa maalaamalla kokeellista taiteellista tutkimusta, jonka tulokset ovat hänen teoksiaan.

Tihinen sanoo, että Johanssonin työskentelyprosessin myötä alkuperäinen kuva katoaa ja saa maalauksellisen tulkintansa aiheestaan.

Maalaus saa katsojan muuttamaan mieltään useammankin kerran.

– Taiteilijan työskentelyssä syntyy maalaus, jonka kerroksiin tallentuu teoksen työstämisen vaiheet ja joka muodostaa oman kertomuksensa. Taiteilijan kehollinen toiminta on sedimentoitunut osaksi teosta, jossa se on enimmäkseen aistittavissa ja joskus myös nähtävissä.

Tihinen huomauttaa, että näkymättömissä oleva vaikuttaa maalauksessa näkyvän ohella.

Johanssonin uusissa teoksissa kehot abstrahoituvat ja muuttuvat samalla konkreettisemmiksi ja lihallisemmiksi.

– Kun yksittäisen kehon kuva katoaa, avautuu tällöin aivan uusi tila ja tilaisuus, jossa kehollisuus yleisenä ja silti yksittäisiin kehoihin palautuvana saa tilaa.

Siirrymme yksittäisestä yleiseen ja samalla Johansson osoittaa maalaamalla vastaavansa kysymykseen, miten on mahdollista kuvata kehoa maalauksen aiheena, siis objektina, ja silti antaa keholle oikeus subjektiteettiin.

Maalauksien ja kehollisuuden välinen yhteys on Tihisen mielestä perustavanlaatuinen, ja se pohjautuu siihen, että maalauksissaan taiteilija kuvaa omaa kehollista maailmassa oloaan ja luo siitä fyysisen tallenteen, jonne on kerrostunut erilaisia kokemuksellisia ja tunteellisia ajatuksia. Katsojan osaksi tulee taas kohdata teos, jonka avulla syntyy yhteys sekä teokseen että sen tekijään.

– Maalaus katsoo meitä, minkä seurauksena tavanomaiset käsitykset katsojasta ja katsotusta, subjektista ja objektista, murenevat.

Maalaukset eivät Tihisen mielestä noudata ainoastaan vallitsevaa representaation logiikka tai visuaalisen määrittelyn valtavirtaa, vaan ovat uusia ajattelutapoja. Maalauksilla on myös kyky herättää monimutkaisia kokemuksia.

– Se saa katsojan muuttamaan mieltään useammankin kerran. Maalaukset ja muut taideteokset ovat myös luonteeltaan sellaisia, että ne kykenevät hämmentämään meitä tavalla, jolloin maailman kompleksisuus paljastuu.

Jonna Johanssonin maalaukset ammentavat Tihisen mukaan näkyvistä kehoista ja niiden materiaalisuudesta. Ne muuttuvat työskentelyvaiheen myötä kerta toisensa jälkeen ja lopputulos ei ole juurikaan ensimmäisen version kaltainen.

– Tässä näkyy hyvin myös taiteellisen työn luonne materiaalisena ja kokeellisena tutkimuksena, jossa taidemaalarin tulee maalata teoksensa päästäkseen selville, mitä hän ajattelee. Maalaukset muistuttavat tässä suhteessa meitä ihmisiä, sillä jokaisen ihmisen tulee käydä lävitse sangen monimutkainen ja pitkäkestoinen ajatteluprosessi, jos hän haluaa tietää mitä hän ajattelee asioista ja itsestään, Tihinen tiivistää ajatuksensa Johanssonin töistä.

Mikä?

Ways of Seeing Espoo -näyttely

Galleria Aarni, Leppävaarankatu 3–9

26.5–23.6.2021

ti–pe kello 11–19 ja la–su kello 12–16

Sisään otetaan enintään 10 henkilöä kerralla.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut