Moottoriurheilussa on viime vuosina sattunut useita kuolemaan johtaneita onnettomuuksia. Niihin perehtynyt Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) vaatii toimia, että vakavat yleisöonnettomuudet saadaan loppumaan.
Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia on sattunut muun muassa Pohjanmaa-rallissa 2018, Lappeenrannan huippunopeustapahtumassa 2019 ja Poker Run -tapahtumassa 2020.
Pohjanmaa-rallissa katsoja kuoli oleskeltuaan ulkokaarteessa heikosti merkityllä vaarallisella alueella. Lappeenrannan huippunopeustapahtumassa menehtyi kuljettaja, joka menetti loppujarrutuksessa ajoneuvon hallinnan ja suistui ulos kiitotieltä. Poker Run -tapahtumassa kuoli katsoja.
Tapahtumien turvallisuusjärjestelyissä, riskien arvioinnissa sekä annetuissa turvallisuusohjeissa oli puutteita, katsoo Tukes.
Tukes on selvittänyt näitä tapahtumia yhdessä järjestäjien ja muiden viranomaisten kanssa.
– Onnettomuudet osoittavat, ettei yleisö tunnista tai tiedä vaaroja, eivätkä he saa järjestäjiltä riittävästi tietoa pysyäkseen turvassa, sanoo Tukesin ylitarkastaja Kari Koponen tiedotteessa.
Katsojille ei ole täysin turvallista paikkaa, on vain vähemmän vaarallisia alueita sekä paikkoja, Koponen huomauttaa.
– Siksi myös katsojien ohjeistaminen ja valvonta on tärkeää. Katsojien ja muiden alueella liikkuvien on noudatettava järjestäjän antamia ohjeita. Katsojalla on myös oma vastuunsa siitä, ettei hän aiheuta toiminnallaan vaaraa itselleen tai muille, hän toteaa.
Tapahtumanjärjestäjän on valvottava, miten yleisö toimii esimerkiksi rallin katselualueilla ja tarvittaessa puututtava vaaralliseen käyttäytymiseen tai yleisön sijoittumiseen rallireitin varrella.
Koponen näkee positiivista kehitystä siinä, että yleisölle vaarallisten ja heille osoitettujen paikkojen merkinnät yleistyivät viime vuonna.
Alan harrastajienkin mielestä yleisöturvallisuudessa riittää parannettavaa, ilmeni Tukesin kyselyssä moottoriurheilun järjestöille ja jäsenille. Valtaosa vastaajista katsoi, että moottoriurheilun yleisöturvallisuudessa löytyy kehitettävää ja vain viiden prosentin mielestä se on huomioitu riittävästi.
Parannuksia toivottiin asenteisiin, turvallisuustietoisuuteen, ajonopeuksien hallintaan sekä yleisön turvaamiseen. Hyvänä asiana kyselyssä pidettiin ratojen ja varusteiden kehitystä.
– Katto- ja lajijärjestöillä on merkittävä rooli turvallisuuden kehittämisessä laajemmin. Kuitenkin lakisääteisesti vastuu itse tapahtuman turvallisuudesta on järjestäjällä, korostaa Koponen.
Järjestäjillä on oltava tiedot moottoriurheilutapahtuman turvallisuuteen vaikuttavista seikoista, kuten lajin riskeistä, ajoneuvokalustosta, kuljettajista sekä yleisön käyttäytymisestä.
Tapahtumasta pitää laatia turvallisuusasiakirja, jossa kuvataan, miten toiminta toteutetaan turvallisesti.
Yleisölle pitää antaa selkeät ohjeet katselualueista ja kulkureiteistä jo tapahtuman ennakkomateriaaleissa. Kielletyt katselualueet on merkittävä maastoon ja reittikarttoihin.
Maa- ja vesialueiden sulkeminen ja eristämien muulta käytöltä sekä turva-alueiden määrittely on erityisen tärkeää.
– Jos toiminnassa havaitaan vakavaa vaaraa, järjestäjän on keskeytettävä toiminta, kunnes on huolehdittu siitä, ettei kyseinen vaara enää toistu. Vaarallista palvelua ei saa pitää ihmisten saatavilla, kuten ei vaarallisia tuotteitakaan, Koponen sanoo.
Vakavista läheltä piti -tilanteista ja onnettomuuksista on viipymättä ilmoitettava Tukesiin. Tukes selvittää moottoriurheilussa ja -palveluissa tapahtuneet onnettomuudet ja vaaratilanteet yhteistyössä järjestäjän kanssa.