Jo osa 30-vuotiaistakin on riskiryhmässä – näillä 6 vinkillä vältät uuden kansantautimme

Terveys: Noin miljoonan suomalaisen aikuisen maksa on rasvoittunut.

Rasvamaksan luonnollisia hoitokeinoja ovat liikunta ja painon pudottaminen. Akseli Muraja

Mikko Välimaa

Aiemmin lähinnä alkoholismiin liitetty rasvamaksasta on noussut Suomessa merkittäväksi terveysuhaksi, kun ihmisten ylipaino on lisääntynyt.

Rasvamaksa on salakavalasti vähin erin kehittyvä sairaus, jota voi kuitenkin torjua tehokkaasti elintapamuutoksilla.

Rasvamaksan parasta hoitoa on painonpudotus ja liikunta, toteaa maksa-asiantuntija Tarja Teitto-Tuckett Munuais- ja maksaliiton tiedotteessa.

Ylipaino ja varsinkin vyötärölihavuus on merkittävin rasvamaksan aiheuttaja, joskin rasvamaksaa esiintyy myös normaalipainoisilla.

Munuais- ja maksaliiton mukaan liki puolet, eli 46 prosenttia, yli 30-vuotiaista suomalaisista on vyötärölihavia. Naisilla vyötärölihavuuden raja on 90 senttiä ja miehillä 100 senttiä.

Ylipainoisista jopa 80 prosentilla on rasvamaksa eli noin miljoonan suomalaisen aikuisen maksa on rasvoittunut.

Rasvamaksa etenee yleensä hitaasti ja sen kulkuun voidaan vaikuttaa.

Kun maksan kudoksesta yli viisi prosenttia on rasvaa, on kyseessä rasvamaksatauti.

Rasvan kertyminen maksaan häiritsee sen toimintaa, ja joka viidennellä rasvamaksapotilaalla rasvamaksa voi edetä maksasolujen tulehdukseksi.

Pitkään jatkuva tulehdus aiheuttaa osalle sairastuneista maksakirroosin, joka taas voi kehittyä maksasyöväksi.

Rasvamaksa on maksasolusyövän tärkein syy ja altistaa myös diabetekselle, verenpaineen nousulle, veren rasva-arvojen muutoksille ja muille sairauksille.

– Rasvamaksa on tärkeä todeta ajoissa, koska se etenee yleensä hitaasti ja sen kulkuun voidaan vaikuttaa elintapaohjauksella ja tarvittaessa lääkehoidolla. Tärkein hoitomuoto on painonpudotus, sanoo Tarja Teitto-Tuckett tiedotteessa.

Tutkimusten mukaan jokaisen painokilon pudotus pienentää vyötärönympärystä sentillä. Painon pudottamisen lisäksi maksan rasvoittumista vähentää liikunta. Liikunta vähentää maksaan kertynyttä rasvaa ilman laihtumistakin. (Katso liiton kuusi vinkkiä alla olevasta tietolaatikosta.)

– Sekä kestävyysliikunta että lihaskuntoharjoittelu pienentävät maksan rasvapitoisuutta. Liikunta kannattaa aloittaa kuitenkin maltilla. Liikuntaa harrastamattomalle ja ylipainoiselle nykyiset liikuntasuositukset voivat olla liian haastavia ja liikuntaharrastus loppuu ennen kuin se ehtii kunnolla alkaakaan, Teitto-Tuckett arvioi.

Vanha kunnon hyötyliikunta on Teitto-Tuckettin mukaan hyvä tapa lisätä liikettä päivään.

Rasvamaksan hoitaminen kannattaa, sillä kun vatsaontelon rasvan saa laihdutettua pois, maksan muutokset voivat palautua.

Fakta

Näin vältät rasvamaksan

Lisää arkeen liikuntaa, kestävyys- tai voimaharjoittelua.

Pudota painoa.

Vältä tyydyttyneitä rasvoja kuten voita ja kookosrasvaa.

Vähennä fruktoosilla makeutettujen juomien litkimistä.

Jätä karkit kauppaan.

Unohda ihmedieetit.

Lähde: Munuais- ja maksaliitto

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut