Sähköpotkulaudat aiheuttavat vaaratilanteita liikenteessä, arvelee kaksi kolmesta tuoreen kyselyn vastaajista.
Nopeasti yleistyneet sähköpotkulaudat helpottavat liikkumista, mutta aiheuttavat myös vaaratilanteita.
Sähköpotkulaudoilla on noudatettava pyöräilysääntöjä
Liikenneturvan kyselyn mukaan jopa 68 prosenttia suomalaisista kokee, että ne heikentävät jalankulkijoiden turvallisuutta. Lähes joka neljäs on joutunut vaaratilanteeseen sähköpotkulaudan takia.
Valtaosa vastaajista eli 77 prosenttia pitää hyvänä asiana, että kaupungeissa on tarjolla sähköpotkulautoja ja kaupunkipyöriä. Vajaa viidennes on asiasta eri mieltä.
Kyselyssä nousi myös esiin, että kaupungeilta toivotaan tiukempaa rajausta siitä, mihin vuokrattavan sähköpotkulaudan saa jättää.
Lisäksi sähköpotkulautailijalta vaaditaan ennakointia ja maltillista nopeutta vilkkaassa kaupunkiympäristössä. Etenkin liikenteen ennakoinnin koetaan vaikeutuneen sähköpotkulautojen myötä.
– Sähköpotkulautailijan nopeus saattaa olla lähes nelinkertainen jalankulkijaan verrattuna. Miltei äänettömästi liikkuva laite saattaa syöksyä liian läheltä ohi ja aiheuttaa vaaratilanteen, sanoo Liikenneturvan suunnittelija Tomi Niemi tiedotteessa.
Niemi tähdentää, että lautailijalta vaaditaan riittävän alhaista nopeutta ja muiden huomiointia.
– Ennakoitavuutta helpottaa, jos potkulautailija osoittaa ajoissa kääntymisaikeensa kädellä tai vilkuin, jos lauta on sellaisella varustettu.
Sähköpotkulaudoilla on noudatettava pyöräilysääntöjä. Ajokorttia sähköpotkulauta ei vaadi, mutta ennen käyttöä on perehdyttävä sen toimintaan ja tiedettävä liikkumisen edellyttämät liikennesäännöt.
Kyseessä ei ole lelu, vaan ajoneuvo. Vuokrakäytössä olevien sähköpotkulautojen enimmäisnopeus on 25 kilometriä tunnissa.
Jalkakäytävällä sähköpotkulaudalla ajaminen on yksiselitteisesti kielletty.
– Muiden ja oman turvallisuuden näkökulmasta liikennesäännöt ja laitteen hallinta on tärkeää osata. Kypärää ei kannata unohtaa, Tomi Niemi sanoo.
Hän tähdentää, että kesäiltojen liikkumisen pelisäännöt on hyvä miettiä etukäteen.
– Jos otat, et aja toimii aina hyvänä ohjenuorana liikenteessä. Lisäksi kannattaa muistaa, että sähköpotkulaudat ovat pääasiassa suunniteltu vain yhdelle, joten kaverin tulee ottaa oma lauta alleen.
Liikenneturvan kyselyyn keväällä vastasi 1 025 henkilöä. Aineisto painottuu kaupunkimaisiin kuntiin ja vastaajat ovat pääosin autoilijoita.