Kuvasarja: Kolari-Nissan ja lunastettu BMW riisutaan luurangoksi legendaarisen teollisuusalueen autopurkamolla – jopa 30 prosenttia auton painosta päätyy kierrätettäviksi varaosiksi
2
Mitäs täältä löytyy? Kari Laineen autopurkamossa irrotetaan kaikki kierrätyskelpoiset varaosat. Johanna Erjonsalo
Katso isompi kuvaHyväkuntoisia, alkuperäisiä varaosia kysytään nyt Suomessa enemmän kuin koskaan ennen. Johanna Erjonsalo
Autot: Romuautojen varaosien kierrätys on kasvussa, mutta siinä on yhä toivomisen varaa.
Tattarisuolla sijaitsevassa Volvoks-autopurkamossa on kiireinen työpäivä: purettavana on kaksi henkilöautoa, jotka eivät enää ole liikennekelpoisia.
Peräänajon vuoksi lunastukseen mennyt BMW on tarkoitus romuttaa, mutta hukkaan sen tuhannet osat eivät suinkaan mene – päinvastoin.
Sama kohtalo odottaa myös viereistä Nissania.
Vuosittain Volvoksin purkamossa käsitellään parisensataa ajoneuvoa.
Kun tiensä päähän tullut auto saapuu purkamolle, siitä poistetaan ensin ongelmajätteet, renkaat, akku, nesteet, öljyt ja ilmastoinnin kaasu.
Suomessa on enää kourallinen automurskaamoja. Johanna Erjonsalo
Kun romuautoja on koossa 14, kuorma lähtee murskaamoon.
Autoa purkavan ammattilaisen tulee tietää mitä tekee, sillä kajoaminen konepellin alla sijaitseviin osiin ei suinkaan ole aina vaaratonta.
– Kolariautojen ajovoima-akut ovat ongelmallisia, sillä koskaan ei voi tarkasti tietää, millä tavoin ne ovat vaurioituneet, kertoo Volvoksin omistaja Kari Laine purkuhallissa.
– Niistä voi tulla hyvinkin voimakkaita virtapiikkejä, jotka pahimmillaan jopa tappavat. Lisäksi akusto voi muodostaa lämpöä, josta voi syntyä lähes hallitsematon tulipalo.
Volvoks-autopurkamon omistaja Kari Laine tutkii purettavan BMW:n kuntoa Tattarisuolla. Johanna Erjonsalo
Autosta riisutaan osa toisensa jälkeen, kunnes jäljellä on lähes pelkkä kori.
– Sitten auto nostetaan takapihalle odottamaan. Kun romuautoja on koossa neljätoista, kuorma lähtee Kuusakosken murskaamoon, Laine kertoo.
Käytettyjen varaosien alkuperä voidaan selvittää hyvin tarkasti. Johanna Erjonsalo
Romuauto ei todellakaan ole pelkkä romuauto, vaan purettavissa autoissa on tuhansia käyttökelpoisia osia.
– Henkilöauton painosta laskettuna keskimäärin kolmasosa päätyy nykyisin varaosina myyntiin, Laine kertoo.
– On kaikkien etu, että käytöstä poistettavien autojen osat käytetään uudelleen. On aivan hullua, jos purkuautoista murskataan materiaalin toivossa turvallisia ja käyttökelpoisia osia ja sitä mursketta rahdataan sitten sulatuslaitoksiin ja edelleen autotehtaisiin.
Uuden autonmoottorin valmistuksesta koituu tuhansien tonnien päästöt. Varaosien käyttö ei sen sijaan aiheuta päästöjä. Johanna Erjonsalo
Vanha toimintatapa on se, että ajoneuvoista ei myydä varaosia. Se on Laineen mukaan murskaamoiden etu, muttei edusta kestävää kehitystä.
Hän kiittelee tavallisia autoilijoita siitä, että he valitsevat yhä useammin vähän käytetyn kuin kokonaan upouuden varaosan.
– Myös vakuutusyhtiöt ovat heränneet siihen, että uusien osien valmistaminen ja niiden kuljettaminen edestakaisin on kallista.
Tästä romuautot lähtevät viimeiselle matkalleen kohti murskaamoa. Johanna Erjonsalo
Autopurkamoiden toiminta on vuosien varrella muuttunut yhä järkiperäisemmäksi.
Kun entisaikaan romuautot puristettiin tiiviiksi paaleiksi, nyt perinteisiä paalaamoja ei Suomessa ole enää lainkaan ja murskaamoitakin vain kourallinen.
Kari Laine on tyytyväinen siihen, että jokaisen varaosan alkuperä voidaan selvittää tarkasti. Johanna Erjonsalo
Helsingistä katsottuna lähin murskaamo sijaitsee Vantaalla.
– Toimiala on todellakin muuttunut rajusti ja nyt purkamot ovat varaosatoimittajina luonteva osa jätehuoltoa, kertoo Autopurkamoliiton järjestöjohtaja Kai Lindell.
Kierrätys on tullut alalle jäädäkseen.
– Ranskassa on ollut jo kolme vuotta käytössä malli, jonka mukaan autokorjaamoiden pitää tarjota asiakkailleen uuden osan rinnalla alkuperäistä, käytettyä varaosaa.
– Sellainen malli olisi saatava Suomeenkin, Lindell toivoo.
Suomessa romutetaan vuodessa keskimäärin 80 000 autoa. Johanna Erjonsalo
Internet on mahdollistanut sen, että kuka tahansa autoilija voi etsiä varaosia autoonsa itse. Varaosahaku.fi näyttää yli 30 johtavan autopurkamon varastot, joissa on reilut miljoona käytettyä ja laatuluokiteltua varaosaa.
Myös Volvoks on mukana hakutoiminnoissa.
– Varaosien alkuperä ja kunto on selvitettävissä aivan tarkasti vaikka alkuperäiseen autoon saakka, Laine kertoo.
– Se palvelee asiakasta ja on juuri sellaista kestävää kehitystä, jota tällä alalla tarvitaan.
Valmista tuli! Tämä Nissan on jo lähes purettu käyttökelpoisista varaosistaan. Volvox-autopurkamon omistaja Kari Laine tutkii autoa alhaalta käsin. Johanna Erjonsalo
Käytettyjen varaosien suosio kasvaa suomalaisen autokansan keskuudessa. Tattarisuolla työskentelevä Jesse Kuivasniemi valmisteli BMW:stä irrotettua ovea postituskuntoon. Johanna Erjonsalo