Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Espoon naapurissa uinui vuosien ajan pikku taajama, joka voi nyt kasvaa jopa 15 000 asukkaan keskukseksi – kuvat ja kartat näyttävät, miten huimasti Masala muuttuu

Kirkkonummi: Kunnan itäisen keskuksen Masalan asukasluku yli kaksinkertaistuu, jos kunnan tavoitteet täyttyvät.

Kirkkonummen Masala on kasvanut kymmenen vuoden aikana noin parilla tuhannella asukkaalla ja tulevina vuosina kasvu on kiihtymässä.

Mikäli kunnan maankäyttötavoitteet täyttyvät, voi Masalassa olla 2050 mennessä liki 15 000 asukasta.

– Se tarkoittaisi asukasluvun kaksinkertaistumista. Nyt asukkaita on hieman alle 7 000, sanoo Kirkkonummen kunnanarkkitehti Tero Luomajärvi.

Luomajärven mukaan kasvu tarkoittaa kaupunkimaistumista.

Kasvava väestö tarvitsee myös palveluja. Uusia liiketiloja sijoitetaan esimerkiksi pääväylän, Masalantien kerrostalojen kivijalkoihin.

– Yksi tärkeimmistä kasvun tekijöistä on alueen hyvä saavutettavuus ja sujuvat joukkoliikenneyhteydet myös pääkaupunkiseudulle.

Salen tontti on Masalan paraatipaikka.

Tällä hetkellä vasarat paukkuvat Tinanpuistossa Masalantien varressa, jonne rakentuu kerros- ja pientaloalue noin 650 asukkaalle.

Rakentamisvaiheeseen ollaan etenemässä myös Masalan urheilupuiston naapuritonteilla, joilta purettujen rivitalojen tilalle on nousemassa kerrostalokoteja 150–175 asukkaalle.

Likellä rakentamisvaihetta alkaa olla myös Bjönsinmäki, joka tunnetaan Masalan rumimmaksi moititusta entisestä kauppakiinteistöstä.

Graffitien värittämä rakennus on määrä purkaa. Sen paikalle tulee 150 asukkaan kerrostalokortteli ja täydentävää pientalovaltaista rakentamista kirkon ja Furugårdin suojelurakennusten lähiympäristöön.

Hyvässä vauhdissa etenee myös Masalanportin alueen uudistaminen. Sundsbergintien varteen, nykyisen ST1-kylmäaseman liepeille nousee lähivuosina kerrostaloja, joihin tulee sekä asuntoja että seniorien palveluasumista usealle sadalle ihmiselle. Tien eteläpuolelle on kaavoitettu paikka uudelle paloasemalle.

Näin ollen vanha Masala on kasvamassa entistä selvemmin kiinni Sundsbergina tunnettuun Kartanorannan asuinalueeseen, jossa etenvät pientalovaltaiset rakennushankkeet. Väliin on suunnitteilla kuitenkin uusi eritasoristeys, joka helpottaa ajamista Kehä III:lle.

– Masalan asukasluvun kasvu luo painetta eritasoliittymän täydelliselle uudistamiselle. Liittymän suunnittelutyö on hyvässä vauhdissa ely-keskuksessa, sanoo Luomajärvi.

Liittymän toteuttamisesta ei ole päätöksiä.

Suurin yksittäinen muutos Masalassa on Suvimäkeen ja Majvikiin kaavailtu noin 2 500 asukkaan asuinalue. Sen kaava palautui äskettäin uuteen valmisteluun yhdyskuntatekniikan lautakunnasta.

– Uusimmassa suunnitelmassa alueen liikenne on järjestetty Sunsbergintieltä Salmitien kautta ja Kehä III:n yli eikä enää Kartanorannan kautta, kuten aiemmin.

Luomajärvi uskoo ratkaisun edistävän kaavahanketta, vaikka se on hänen mukaansa kustannuksiltaan kallis.

Luomajärven mukaan Suvimäen ja Majvikin kaavoituksen haasteena on taloudelliset reunaehdot.

Uusien liikennejärjestelyiden takia aluetta on laajennettu myös Kehä III:n länsipuolelle. Masalan aseman vieressä sijaitsevien Koneiston hallien paikalle on tulossa asunto- ja työpaikkarakentamista.

Kehä III:n itäpuolelle, Espoonlahden puolelle, on puolestaan suunniteltu kerrostalojen lisäksi myös pientaloasumista. Luomajärven mukaan juna-aseman läheisyys puoltaa alueen tehokasta rakentamista.

Toinen iso hanke on Mustikkarinne. Se käsittää Sepänkyläntien varteen, parin kilometrin päähän Masalan asemasta kaavaillun ekokylän sekä pientalovaltaisen täydennysrakentamiskohteen yhteensä noin tuhannelle uudelle asukkaalle.

Hankkeen edellytyksenä on Masalan osayleiskaavan lainvoimaisuus. Osayleiskaavaehdotus tulee päätöksentekoon syksyllä. Luomajärvi arvioi, että ekoälykylän rakentaminen voisi alkaa 2025 tienoilla, jos valitukset eivät viivästytä hanketta.

Masalan ulkonaisen ilmeen kannalta merkittävimpänä Luomajärvi pitää entisen Salen kiinteistön paikalle suunniteltavaa uudisrakennusta. Alueen asemakaavan uudistus alkaa 2022.

– Salen tontti on Masalan paraatipaikka, ja sen rakentamiselle tullaan asettamaan tietyt laatuvaatimukset. Korttelin katutasoon tulee liiketilaa ja ylempiin kerroksiin asuntoja.

Salen vieressä sijaitsevan, parhaillaan remontoitavan funkistalon taakse kunta suunnittelee vehreää Asemapuistoa.

Tavoitteena on myös kehittää pienimuotoinen joukkoliikenteen matkakeskus, jossa bussista vaihto junaan ja päinvastoin olisi mahdollisimman sujuvaa.

Keskustan uudisrakentamisen edetessä keskustasta pohjoiseen myös Masalantien kunnostamista on tarkoitus jatkaa.