Kielletyn oikoreitin käyttö käy Matinkylässä yhä röyhkeämmäksi – katso asukkaan paljon puhuvat kuvat: "Lopulta hän suostui peruuttamaan vähän mutta ajoi kuitenkin kieltomerkkiä vastaan"

Liikenne: Luvatonta oikoreittiä käyttävät autoilijat haittaavat bussiliikennettä. Asukkaat ovat kyllästyneet jatkuvaan tööttäilyyn, joka alkaa jo aamuvarhain.

Ajokieltoa rikkovat autoilijat piinaavat asukkaita ja bussinkuljettajia kauppakeskus Ison Omenan bussiterminaalin edessä.

Ongelma on siinä, että osa autoilijoista ei malta kiertää kauppakeskuksen pysäköintihalliin Tynnyritien kautta vaan oikaisee bussiterminaalin edestä Markkinakatua pitkin.

– Ja pois tullessa ajetaan samaa reittiä vastakkaiseen suuntaan, kertoo vastapäisen talon asukas.

Oikoreitti rikkoo ajokieltoa, sillä kadun alkupää on kumpaankin suuntaan varattu bussiterminaaliin ajaville linja-autoille.

Ongelma on asukkaan mukaan pahentunut entisestään, kun Ison Omenan pysäköintihallin Suomenlahdentien sisäänkäynti on suljettu remontin ajaksi.

Oikoreittiä käyttävät autoilijat haittaavat linja-autoja ja vaarantavat liikenneturvallisuutta.

Asukkaita häiritsee se, että linja-autot joutuvat tööttäämään autoille. Tööttäyksiä kuuluu varttitunnin puhelinhaastattelun aikana kahdesti.

– Siellä bussit ja henkilöautot keskustelevat keskenään, asukas toteaa.

– Bussit tööttäävät jatkuvasti, ja bussien tööteissä ei ole mikään ihan pieni ääni. Tööttäily alkaa jo aikaisin aamulla ja jatkuu puoleenyöhön asti.

Läpiajon uskotaan vähenevän, kun Suomenlahdentien sisäänkäynti avautuu jälleen. Työmaa valmistuu Espoon kaupungin mukaan 6.8. mennessä.

– Kyllä se varmasti vähenee, koska silloin autoilijoilla ei ole niin paljon tarvetta ajaa Markkinakadun kautta pysäköintihalliin, mutta ei se kokonaan lopu. Tööttäily kuului jo ennen ramppien remonttia.

Ongelman toivottiin aiemmin ratkeavan, kun Tynnyritien reitti avautui liikenteelle rakennustöiden jälkeen viime vuoden lopussa. Toisin kuitenkin kävi.

Asukas ei usko, että ongelmaan on helppoa ratkaisua. Hän toivoo, että valvontaa lisättäisiin ainakin Suomenlahdentien sisäänkäynnin remontin ajaksi.

– Mitään poppakonstia varmasti ei ole, kun liikennejärjestelyt on suunniteltu alun perin huonosti. Tuo oikein houkuttelee pieneen oikaisuun.

Espoon kaupunkitekniikan johtaja Harri Tanska luottaa siihen, että tilanne helpottuu, kun Ison Omenan pysäköintihalliin pääsee taas ajamaan Suomenlahdentieltä.

– Luiskat olivat niin kuluneet, että ne oli pakko laittaa uusiksi. Varmasti sen jälkeen tämä haaste helpottaa.

Töiden on määrä valmistua 6.8. mennessä eli alle kuukauden päästä.

Tanska kertoo tekevänsä poliisille valvontapyynnön. Hän vetoaa autoilijoihin, että läpiajokieltoa ei rikottaisi.

– Toivotaan kovasti, että käytetään niitä väyliä, jotka on tarkoitettu henkilöautoille, ja annetaan tässä kohdassa tilaa joukkoliikenteelle. Siinä ei ole varmasti kysymys minuutinkaan kierrosta.

Harri Tanska ei allekirjoita sitä, että liikennejärjestelyt olisi suunniteltu alun perin huonosti.

– Olisi hirveän vaikea lähtökohta, jos meidän pitäisi lähteä siitä oletuksesta, että autoilijat eivät noudata liikennemerkkejä. Silloinhan meidän pitäisi töyssyttää kaikki tiet ja rakentaa hirveästi šikaaneja. Pitää voida luottaa siihen, että autoilijat noudattavat sääntöjä. Suomessa on kuitenkin yleisesti ottaen hyvä liikennekuri.

Espoon kaupungilla on pohdittu, voisiko tielle rakentaa puomit, mutta ne voisivat hidastaa bussien kulkua.

– Helppoja ratkaisukeinoja ei oikein ole, Tanska pahoittelee.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Mainos: HotLips

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut