Oikaisu: THL:n ylilääkäri Hanna Nohynek tarkentaa lausumaansa – verenhyytymistapauksia ei ole havaittu MRNA-rokotteiden jälkeen samassa määrin

Länsiväylä kertoi 13.7.2021 tapauksesta, jossa omaiset epäilevät 32-vuotiaan espoolaismiehen kuolleen koronarokotteen seurauksena. Johanna Erjonsalo / arkisto

Janne Koivisto

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylilääkäri Hanna Nohynek totesi Länsiväylän haastattelussa 13.7.2021, että MRNA-rokotteiden jälkeen ei ole tiettävästi esiintynyt samanlaisia verenhyytymistapauksia kuin adenovirusvektorirokotteiden jälkeen.

Nohynekin tarkoituksena oli kuitenkin sanoa, että verenhyytymishäiriötapauksia ei ole havaittu MRNA-rokotteiden jälkeen samassa määrin.

Euroopan lääkevirasto kertoi huhtikuussa, että koronarokotteiden jälkeen on raportoitu yli 300 harvinaista verenhyytymishäiriötapausta. Tapauksista 287 liittyy Astra Zenecaan ja 25 Pfizeriin.

Hanna Nohynekin mukaan MRNA-rokotteiden, kuten Pfizerin, yhteydessä esiintyneet tapaukset ovat niin harvinaisia, että suhteutettuna annettujen rokoteannosten määriin niiden ilmaantuvuus ei juurikaan eroa niin sanotusta taustailmaantuvuudesta. Taustailmaantuvuudella viitataan siihen, kuinka paljon tapauksia esiintyy väestössä normaalisti.

Kommentoi

Mainos: Estateguru Finland Oy

Kolme syytä harkita yrityslainan ottamista

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut