Espoolainen vaatekauppias jäi mottiin kraatterin reunalle: "Olisin lopettanut liikkeen, jos olisin tiennyt tämän" – Kauppias ja asiakas ihmettelevät myös, miten pienet koululaiset selviävät työmaan ohi

Katutyö: Soukassa eletään ison työmaan keskellä. Koulujen alku huolettaa.

Helmillan Eeva-Liisa Saari kiittelee soukkalaisia, jotka ovat eläneet mukana yrittäjän hankalassa tilanteessa. Minna Airamaa
Minna Airamaa

Minna Airamaa

– Olisin lopettanut liikkeen, jos olisin tiennyt tämän, puuskahtaa Helmilla-vaateliikettä Soukantorin laidalla pitävä Eeva-Liisa Saari.

Saari viittaa liikkeensä edustalle syntyneeseen valtavaan työmaahan, jossa työkoneet mylläävät päivästä toiseen.

Helmillaan tulevien asiakkaiden pitää nyt kiertää työmaan reunoja pitkin ostoksille päästäkseen.

– Olemme jääneet ihan mottiin. Asiakasmäärät ovat pienentyneet ja asiakkailta on tullut palautetta, että eihän tänne uskalla tulla. Olen joutunut supistamaan aukioloaikojakin, Saari sanoo.

Helmillan asiakkaissa on paljon iäkkäämpää väkeä, jotka ovat tulleet ostoksille rollaattorilla tai heitä on tuotu autolla suoraan ovelle. Nyt autolla ei enää pääse oven eteen ja rollaattorillakin matka työmaan ympäri on hankala.

Vuodesta 1968 Soukassa asunutta Saarta harmittaa erityisesti se, että hänen mielestään yrittäjiä ei informoitu riittävästi remontin laajuudesta.

– Ymmärrän, että remontti pitää tehdä, ja on ihanaa, että tori suihkulähteineen saadaan kuntoon. Me yrittäjät emme kuitenkaan saaneet tietoa siitä, mitä remontti käytännössä tulee tarkoittamaan, Saari sanoo.

Helmillan Eeva-Liisa Saari kiittelee soukkalaisia, jotka ovat eläneet mukana yrittäjän hankalassa tilanteessa. Minna Airamaa

Saari on huolissaan myös koululaisista, jotka joutuvat lukuvuoden alkaessa kulkemaan alueella.

– Miten koululaisten turvallisuudesta huolehditaan, ihmettelee Saari, jonka viidestä lapsenlapsesta neljä käy Soukan koulua.

Samaa päivittelee liikkeessä piipahtanut Saara Einamo.

– Lasten turvallisuus huolettaa. Aikuistakin hirvittää liikkua täällä, Einamo sanoo.

Koululaisten turvallisuus on ensisijainen huoli myös meillä, vakuuttaa työpäällikkö Ville Savolainen Terrawisesta.

– Kokoonnumme maanantaina työmaalle kaupungin edustajien kanssa, käymme läpi työmaa-aluetta ja mietimme vielä turvallisia jalankulkureittejä, Savolainen sanoo.

Kokouksessa käydään Savolaisen mukaan läpi myös työmaiden aitauksia ja suojauksia sekä opasteita.

Haastavia kohtia koulujen alkaessa ovat muun muassa Yläkartanontie, jonka ylittävä silta ei ole käytössä, ja Soukantien alikulku koulun kohdalla.

– Yläkartanontielle pohdimme parhaillaan turvallisempaa kulkujärjestelyä. Yksi vaihtoehto ovat napilla toimivat liikennevalot. Soukantiellä uuden alikulun valmistuminen menee ensi kesään. Liikenne Soukantiellä siirtyy lähiaikoina alikulun kohdalla yksisuuntaiselle, valo-ohjatulle kiertotielle, joten se rauhoittaa tilannetta hieman, Savolainen selvittää.

Helmillan Eeva-Liisa Saari kiittelee soukkalaisia, jotka ovat eläneet mukana yrittäjän hankalassa tilanteessa. Minna Airamaa

Soukantorilla menee Savolaisen mukaan pitkälle syksyyn, ennen kuin tilanne helpottaa kulkijoiden kannalta.

– Katualuetta ei saada kuntoon ennen kuin torin alle tulevat vanhat kaukolämpöputket on purettu ja uudet asennettu tilalle sekä uusi vesihuoltoverkosto ja kaapeliputket asennettu. Tavoitteena on saada Soukantorin alue helpommin kuljettavaksi vuoden loppuun mennessä. Kiveys- ja vihertyöt jatkuvat Soukantorinkin alueella ensi vuoden kesään.

Vuosia yrittäjänä toiminut Saari joutuu nyt miettimään liikkeensä sulkemista.

– Puolentoista vuoden korona-aika vei asiakkaita ja sen päälle tämä oli täysi pommi. Jos olisin tiennyt remontin laajuudesta, en olisi tilannut näin paljoa tavaraa. Ensi kesän tilaukset pitäisi tehdä nyt, mutta joka päivä mietin, pitäisikö lopettaa, Saari huokaa.

Lue myös:

Täydennysrakentaminen tulee myös Soukkaan: talojen väliin ja parkkikentille sovitellaan uusia kerrostaloja – "Toivomme, että maanomistajat pohtivat alueen kehittämistä yhdessä"

Tästä on kyse

Mittava saneeraus

Soukan keskustassa uudistetaan Yläkartanontietä, Soukantietä ja Soukanraittia.

Katujen ajoratoja ja kevyen liikenteen väyliä uusitaan.

Myös Soukantori ja ulkovesiallas kunnostetaan.

Katujen lisäksi saneerataan vesihuoltoa, kaukolämpöverkkoa sekä kaapelireittejä.

Soukanpuiston kohdalle rakennetaan uusi kevyen liikenteen alikulku.

Yläkartanontien ylittävä Soukansilta saneerataan.

Metroaseman yhteyteen tulee bussipysäkit.

Alueelle istutetaan puita ja pensaita ja valaistusta uusitaan.

Urakan on määrä valmistua marraskuussa 2022.

Lähde: Espoon kaupunki

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut