Teekkarit testasivat "veneiden Uberin" – 84 euron kyyti jäi tulematta, mutta sovellus sai silti kiitosta: "Näkisin, että tälle voisi olla paljonkin kysyntää"

Teekkarit testaavat: Bout-sovellus on hyvä idea, mutta luotettavuudessa on vielä parannettavaa.

Jäynänimillään esiintyvät teekkarit Kotka Mäkinen, Hermo Maksimus ja Karina Kuje odottivat Hanasaaren laiturissa Bout-sovelluksesta tilattua kyytiä, joka jäi tulematta. Janne Koivisto

Janne Koivisto

Sääennuste povaa sateita, mutta hellettä piisaa vielä tänään. Mikä loistava päivä lähteä tuulettumaan vesille Espoon saaristoon!

Teekkareista koostuva testiryhmä on jälleen vauhdissa. Tällä kertaa testissä on Bout-sovellus, jolla voi varata yksityisen venematkan tai risteilyn. Eräänlainen vesien Uber siis.

Testi on osa juttusarjaa, jossa Jäynäkilpailua järjestävät opiskelijat testaavat Länsiväylässä tuotteita ja palveluita.

Lahjomattomat testaajat esiintyvät jutuissa jäynänimillään.

Ennen venematkaa täytyy ladata sovellus, rekisteröityä käyttäjäksi ja tilata kyyti. Nämä hoidetaan Otaniemessä hieman ennen puoltapäivää.

Rekisteröityminen sujuu jouhevasti, mutta kaksi asiaa herättää hämmästystä.

– Hassua, että profiilikuva on pakollinen. Vielä isompi ongelma on se, ettei hintoja pääse katsomaan ennen kuin lisää maksukortin, Hermo Maksimus toteaa.

Sovellus on helppokäyttöinen. Pian neljälle matkustajalle on varattu kyyti kello 17.30 Hanasaaresta Pentalaan.

Yhdensuuntaisen matkan hinnaksi tulee 84 euroa eli 21 euroa matkustajaa kohti.

Sovelluksesta saa valita, kuinka monta tuntia ennen lähtöä haluaa ilmoituksen, jos kyyti peruuntuu.

– Kaksi tuntia on hyvä, Hermo Maksimus arvelee.

Sovellus ei ilmoita mitään kello 15:30:een mennessä, joten teekkarit pyöräilevät Hanasaareen. Yhteyslaiturin editse lipuu veneitä tasaiseen tahtiin.

– Onkohan se tuo? Karina Kuje tähyilee toiveikkaasti lähestyvää matkavenettä.

Ei ole. Kelluva kesämökki ei tee elettäkään muuttaakseen kurssiaan.

Kello 17.30 venematka siirtyy sovelluksessa Tulevat-osiosta Menneet-osioon ja siihen ilmestyy punainen Cancelled-merkintä.

Teekkarit jäävät rannalle.

– Onhan tämä nyt pettymys, Karina Kuje pukee kolmikon ajatukset sanoiksi.

Vaikka tilattu kyyti jäi tulematta, Bout-sovellus on teekkareiden mielestä ideana hyvä ja sovelluksena helppokäyttöinen. Janne Koivisto

Palvelun luotettavuudessa on selvästi vielä parannettavaa, mutta idea saa teekkareilta kiitosta.

– Sovellus on todella hyvä idea, ja tykästyin käyttöliittymään. Näkisin, että tälle voisi olla paljonkin kysyntää, Kotka Mäkinen kiittelee.

Karina Kuje kehuu sovellusta siitä, että se mahdollistaa kiertotaloutta. Noutopisteitä saisi kuitenkin olla enemmän, esimerkiksi yksi Otaniemessä.

Hermo Maksimus huomauttaa, että matkan hinta olisi ollut kova siihen verrattuna, että yhteyslautalla meno-paluulippu Pentalaan maksaa kuusi euroa.

– Ainakin opiskelijan taskuun aika kova. Jos haluaisin käydä huomenna Pentalassa, menisin ehdottomasti kuuden euron vaihtoehdolla, hän sanoo.

Testin perusteella suurin haaste on palvelun luotettavuus: käyttäjän pitää voida luottaa, että kyyti tulee ja että tarjolla on myös paluukyyti.

– Saaresta ei heti lähdetä uimaan takaisin, Hermo Maksimus toteaa.

Lue juttusarjan aiemmat osat:

Onko trendituotteesta oikeasti hyötyä? Teekkarit testasivat suomalaisvalmistajan fitnesskellon ja löysivät siitä paljon hyvää: "Ei haittaa, vaikka tulokset eivät olisikaan tismalleen oikeita"

Kuusi teekkaria ja kolme viikkoa skuuttien päällä – näin kävi kun Hermo Maksimus, Eliel Spandeks ja kumppanit laittoivat laudat testiin

Testi auttoi korjaamaan sovelluksesta vian

Boutin toimitusjohtaja Joonas Sipari pahoittelee, ettei kyyti tällä kertaa onnistunut.

Sipari kertoo, että sovelluksesta löytyi vika, jonka vuoksi osa peruuntumisilmoituksista ei ollut lähtenyt onnistuneesti.

– Tämä on korjattu, ja testaamme sitä parhaillaan. Kallisarvoinen ja aiheellinen palaute siis teiltä, hän kiittelee.

Sipari toivoo, että teekkarit innostuvat kokeilemaan sovellusta vielä toistamiseen. Tästä lähtien kyydin voi tilata paitsi sovelluksen myös palvelun verkkosivujen kautta.

Se, että kyytiä ei löytynyt, johtuu Siparin mukaan siitä, että sovelluksessa on vielä rajallisesti tarjontaa.

– Valitettavasti tällä kertaa kaikki kapteenit olivat jo varattuina. Kun vesiliikenne eroaa maaliikenteestä merkittävästi, kannattaa kyytipyynnöt tilata aina hyvissä ajoin, jopa useita päiviä ennen, jotta mahdollisuudet kyydin saamiseksi parantuvat huomattavasti.

– Kun palveluntarjonta sovelluksessa kasvaa, niin myös mahdollisuudet saada kyyti lyhyen ajankin sisään paranee. Meillä on ajatuksissa tulevaisuudessa mahdollistaa myös “live-kyydit”, jolloin asiakkaat voivat tilata kyytejä saman tien ajossa olevilta kapteeneilta.

Kommentoi

Mainos: Estateguru Finland Oy

Kolme syytä harkita yrityslainan ottamista

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut